Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Fralex »

Som titeln lyder, går det bra att ladda ett lipo med bara balanseringskontakten när egentligen båda kontakterna (balanseringskontakt + tamiya/deans) ska vara anslutna?
Vissa lipoladdare har ju endast uttag för balanseringskontakten så tänker att det kanske går.

Tacksam för svar !

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Namboy »

Ja, det går. Vissa laddare tillåter en att endast ladda via balanseringskontakten.
Har dock aldrig gjort det själv, men det ska inte vara några problem. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Fralex »

Om jag brinner upp nu får du ta på dig ansvaret!

Tack =) !

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Namboy »

Aye. Jag tar på mig ansvaret att informera dina nära och kära.
Lycka till! ;)
"We're surrounded. That simplifies things."

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av TwinkleDew »

Dom flesta laddare laddar bara via balanseringskontakten.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Inlägg: 208
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:43 pm
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004
Ort: SWE

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av HrodgarHippie »

Samma för mig. BÅDA mina ebayköpta ACM-laddare kör enbart balanseringskontakten.

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Fralex »

Okej kanske skrev oklart. Menar om laddaren vanligtvis laddar med båda kontakterna, går det då bra att bara använda balanseringskontakten?

ADAM
Inlägg: 250
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:55 am

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av ADAM »

Beror på laddare. IMAX klagar på "connection break" när man bara har balanskontakten inkopplad
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Namboy »

Testade nyss på min IMAX B6 och den ville icke, precis som Adam skriver, men din kanske tillåter det. Testa och se!
"We're surrounded. That simplifies things."

Fearless
Inlägg: 110
Blev medlem: tis apr 02, 2013 11:51 am

Re: Ladda lipo med balanseringskontakt endast

Inlägg av Fearless »

Enkla skitladdare som bara har balanseringskontakt laddar enbart via denna men då med mycket svag ström (runt 0,3A).

Lite bättre laddare kan ju kräma på lite mer ström (populära imax B6 ger ju 5A laddström) och då räcker inte balanseringskontakten till längre och bl.a som en säkerhetsgrej så måste man ansluta matningskablarna också och använda balanseringskontakten enbart för balansering.

Skulle tro att om man matar någon Ampere eller två genom balanseringskontakten så kommer den att gå varm och går den tillräckligt varm så släpper lödningarna inne i cellen. Nu har jag inte råkat ut för det men jag har dragit ur ett LiPo så snabbt att först smälte isoleringen av kablarna (3mm kvadrat och 4mm kontakter) vilket resulterade i att det blev kortis mellan + och - kabeln. Acken fortsatte att lämna gott om ström så båda 4mm kontakterna löddes loss från kablarna samt att en intern lödning i själva cellpacken löddes också loss.

Efter att ha lött tillbaka allt (även inne i LiPo't) så funkar acken så gott som perfekt igen (ingen svullnad alls) om än lite svedd runt anslutningarna!! Nu var det ju ingen airsoft LiPo utan en 6800mAh hardcase men jag tror även ett airsoft LiPo kan lämna tillräckligt med ström för att rensa kabelisolering och löda loss kontakter om man kopplar fel eller trycker för mycket ström genom balanseringskontakten.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Skriv svar