Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Twist »

Ja, man är knappast hjälpt av det i praktiken men det var teorin jag var ute efter. Tack för svaret!

Det förklarar ju också varför myten om mAh = A har uppstått. Så länge man håller sig till samma typ och kvalitet på batteri kommer ju ett batteri med markant högre mAh också att vara större och tillräckligt ofta leverera mer ström för att man ska inducera ett orsakssamband. Det är dock induktion och inte logiskt giltigt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

DJÜRET
Inlägg: 1
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:53 pm

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av DJÜRET »

Tjena. Liten fråga om batterier. Kan jag ladda mina Li-Po batterier fullt t.ex en vecka innan spel? Bara låta dem ligga någonstans, sen när man ska spela med dom så är dom redan full laddade. Har en gammal piss-laddare som jag konstant måste hålla ett öga på och tar ungefär (5-6h) och jag har inte alltid den möjligheten att vaka över den, så är detta något ni rekommenderar, eller är det bäst att ladda batterierna fullt t.ex dagen innan. /Noob

Maercosh
Inlägg: 324
Blev medlem: ons aug 12, 2015 1:33 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Maercosh »

Köp en balance charger till lipo annars grillar du cellerna och finns risk för explosion (rätta mig om jag har fel, men detta är vad jag läst)

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av ohman »

Ladda alltid LiPo med en laddare avsedd för detta (balanserande smart charger), annars har du om inte explosioner så brandrisk som ligger och väntar.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Twist »

Lite sent men för att svara på frågan går det bra att ladda LiPo ett par dagar förväg men helst inte mer än så. Ska man lagra dem i månader utan att använda dem så mår de bäst av att vara "halvladdade" (3.85 V per cell är perfekt). Vissa smarta laddare har ett speciellt läge som heter "storage node" eller liknande och det är på det viset de är laddade från fabrik, för att de ska tåla att ligga på hyllan innan de blir sålda.

https://www.servocity.com/blog/?p=492
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Thinker »

Har sagt/skrivit det tidigare men ett generellt råd om Lipo. Se till att er laddare klarar ladda dem rätt, annars ställer det bara till Lipo. Det har hänt många gånger, och jag vet många som haft problem med att deras 11.1V Lipo går sönder, kort livslängd, sväller mm, och en klar gemensam nämnare är laddare som inte klarar ladda upp dem rätt, ofta för att de enklare laddare 12V matning. Med 12V in kan ej flesta laddarna korrekt ladda upp 11.1V lipo eftersom de batterierna fulladdade kommer vara 12.6-12.7V, och spänningen in måste vara högre med lite marginal. Effekten hur det blir beror på laddare, antingen laddas två celler ok (de lägsta "3.7V" och "7.4V" cellerna) medan den sista kommer bli halvladdad eller så kommer batteriet inte bli fulladdat alls även om vissa laddare visar så. Störst problem är en cell halvladdad, eller att laddaren ligger och försöker trycka in ström i cellerna, men eftersom cellspänningen aldrig kan stiga till fullt 4.25V/cell så blir det inte bra. För batteriet kommer användas och den halvladdade cellen kommer hamna under 3.0V i drift, den dåligt laddade cellen blir helt enkelt för mycket urladdad och tar permanent skada.

Så om ni har en Lipo laddare är mitt tips kolla den. Har laddaren separat 230V adapter, så kolla adapterns spänning på utgången (mät helst med multimeter, lita inte på märkningar). Mätningen sker obelastad så är det 12V så ladda inte 11.1V Lipo med laddaren eller byt adapter. Är det 14V+ så ska det fungera fint (även om laddaren kan ha andra problem). Oavsett laddare (230V anslutning eller en vanliga med 230V adapter) är det också bra ide att testmäta lipo batteri efter det fulladdat så att varje cell i batteriet verkligen är 4.20-4.25V, det går att göra med multimeter via kontaktbleckens sidor på balanseringskontakten, se bara till ni inte kortsluter cellerna. Skulle laddaren avsluta och berätta "alling är ok och fulladdat" när cellspänning ligger på exempelvis "4.2V, 4.2V, 3.9V" eller "4.0V, 4.1V, 4.0V" är det inte bra. Byt laddare. Era lipo kommer tacka er med längre livslängd och funktion.

Och slutligen. Kolla detta med jämna mellanrum. Laddare som allting annat gå ibland sönder. Värt att upptäcka det innan den ställt till alla era batterier. Lipo batterier är jobbiga nog som de är, dåliga laddare gör detta värre.
This space intentionally left blank

Skriv svar