Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Lazt »

Roger på den skepparn! det funkar i praktiken men inte i teorin så att säga, mycket bra ;)
(att kolla cvärde, kapacitet och storlek när man jämför vilket batteri man ska köpa till bössan)
Senast redigerad av 2 Lazt, redigerad totalt 0 gång.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Skepparn »

Vilket då?
Jobbar på Röda Stjärnan

Sane
Inlägg: 30
Blev medlem: tor okt 18, 2012 10:47 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Sane »

Jag ska ta fram elektronikboken och läsa på lite mer. När jag (vi?) upplever att diskussionen är färdig kommer jag att uppdatera det första inlägget med en massa rättningar och disclaimers. Jag är fortfarande övertygad om att det går att jämföra batterier på det här sättet, inte för att det är exakt, men för att få lite vägledning. Siffror överdrivs ständigt; när du köper en bil, litar du på att tillverkarens siffror på bensinkonsumtion och hästkrafter stämmer? Det gör inte jag, men jag som kund kollar ändå på dom siffrorna och tar det med en nypa salt. Sen är det här lite mer av en gråzon, eftersom precis som Skepparn har sagt ett antal gånger nu så anger urladdningshastigheten bara den maximala strömmen som tillverkaren "lovar" att batteriet klarar av att leverera säkert (see, i got it right this time ;)). Det kan vara mer, det kan vara mindre.

Som sagt, jag återkommer med mer :)
AUK

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Twist »

Skepparn: Du har full koll på det här, det har jag lärt mig den hårda vägen, så jag ställer den här frågan direkt till dig och i all ödmjukhet. :-) Finns det öht något sätt att få en hum om hur ett batteri kommer att prestera jämfört med ett annat om en bara har V, C, mAh och yttre mått att gå på?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Skepparn »

Vissa seriösare tillverkare skriver faktiskt ut inre resistansen hos sina celler, och googlar man på vanliga batterier, främst RC-celler, så är det folk som mätt själva också. Då vet man. Annars får man använda alla de andra för att få sig en ungefärlig uppfattning. Du kommer oerhört mycket närmare sanningen genom att få ut strömmen som C-värdet anger än att bara gå på C-värdet eller kapaciteten som man ofta blir rekommenderad. Och jag var tvungen att säga ifrån angående Sanes räkneexempel eftersom det skulle ge väldigt långt ifrån verkliga resultat.

En viktig aspekt att väga in är att det är stora skillnader på olika tillverkares lipobatterier. Nanotech är ju som känt oerhört låga i inre resistans i förhållande till sin storlek, men det syns även lite grann i C-värdet i förhållande till storleken att det är något extra med dem. Men andra tillverkare skriver inte sina C-värden på samma vis och det är inte alltid att lita på. Jag har själv ett 11,1V 12C 2200mAh lipo, no name felstavad etikett som visar upp en lägre inre resistans än andra med samma kapacitet och högre C-värde, så oavsett om inre resistansen korrelerar sämre med C-värdet, eller om C-värdesgränsen är satt olika högt mellan tillverkarna, så ger det i det fallet märkbart felaktig information om man använder C-värde och kapacitet som substitut för inre resistans.

Jag tycker att det är viktigt att även om hela grejen är komplicerad, att man känner till hur det funkar. Dels för att det inte ska bli mysterier varje gång det inte stämmer med en metod som inte är optimal, dels för att det hjälper till att göra airsoft-el och -elektronik mindre mystisk när man har rätt pusselbitar, och dels för att myter blir fucking odödliga om du låter dem vara, som gear-timing.
Jobbar på Röda Stjärnan

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Twist »

Tru dat. Myter gillas inte!
det syns även lite grann i C-värdet i förhållande till storleken att det är något extra med dem
Jag utgår ifrån att du menar fysisk storlek här eftersom du inte brukar slarva med enheterna. Betyder det att små celler och högt C-värde antyder låg inre resistens?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Skepparn »

Ja, såvida kapaciteten inte är lägre än normalt för en sån cell. Alltså snarare att säkerhetsgränsen för maximal uttagen ström är högre än normalt för batteriets fysiska storlek, så jo jag slarvade.
Jobbar på Röda Stjärnan

Allan_g
Inlägg: 224
Blev medlem: ons jul 11, 2012 2:07 pm

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Allan_g »

Om man har instrument (http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... lyzer.html), kopplar på sitt batteri och tittar på spänningen, lägg sedan på en last och räkna ihop:

Spänning utan last - Spänning med last / strömmen *1000 = din interna impedans i ditt batteri (inte exakt eftersom dessa instrument har felmarginal, men tillräckligt nära ändå).

Det finns en bra video på hur detta går till och som samtidigt visar vad slitna batterier (eller rent av dåliga producerade nya batterier) kan bidra till att formel med C och mAh kan slå fel som Skepparn försöker varna för.

http://www.youtube.com/watch?v=usRE3gLFnOc
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Twist »

Så, om vi tar två celler som är identiska material- och tillverkningsmässigt men den ena är fysiskt större. Helt naturligt har den större cellen större kapacitet (mAh). Har den också automatiskt lägre inre resistens?
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Sanes LiPo-guide: vilket batteri ska du välja?

Inlägg av Skepparn »

Problemet som jag förstått med så små resistansmätare är att du måste räkna resistansen under den last du tänkt använda, för att resistansen inte är konstant i batterier tyvärr. Jag hittade vettiga resistansmätare som kan belastas med 20A+ men kostar massor och köpte på mig effektresistorer för att bygga en egen, men det blev aldrig av (:

Ja så borde det vara Twist. Vad som gör det svårt att gissa sig till förändringarna är ju i vilken mån siffrorna ändrar sig i förhållande till varann. Och så klart att inga batterier är identiska i material och tillverkning.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar