Varför brann min Mosfet?
Varför brann min Mosfet?
Jag installerade en Gate NanoAB i min aeg som jag har en speciell gearbox. Gearboxen är från Army Force och har inbyggd micro switch istället för det klassiska switch assemblyt.
Har hört blandande åsikter om att använda Mosfet med micro switch, så jag chansade.
Efter installationen funkade det som det skulle med Mosfeten, guld tänkte jag... Dock lyckades jag ha sönder stiften på min high-torque motor så jag kunde inte koppla på kablarna där, så jag tog en annan motor sålänge. Några dagar senare köpte jag ringkabelskor och kopplade på dem på skruvarna till min high-torque motor på följande sätt (se bild). Men direkt när jag kopplade på batteriet luktade det bränt och Mosfeten hade brunnit. Vad beror detta på? Är det för att man inte ska köra Mosfet med micro switch eller är det för att det är big no-no att koppla kablarna på det sättet jag gjorde? I min logik skulle det funka lika bra som att koppla på original stiften då borde gå ström på samma sätt där. Eller vafan hände?
Har hört blandande åsikter om att använda Mosfet med micro switch, så jag chansade.
Efter installationen funkade det som det skulle med Mosfeten, guld tänkte jag... Dock lyckades jag ha sönder stiften på min high-torque motor så jag kunde inte koppla på kablarna där, så jag tog en annan motor sålänge. Några dagar senare köpte jag ringkabelskor och kopplade på dem på skruvarna till min high-torque motor på följande sätt (se bild). Men direkt när jag kopplade på batteriet luktade det bränt och Mosfeten hade brunnit. Vad beror detta på? Är det för att man inte ska köra Mosfet med micro switch eller är det för att det är big no-no att koppla kablarna på det sättet jag gjorde? I min logik skulle det funka lika bra som att koppla på original stiften då borde gå ström på samma sätt där. Eller vafan hände?
Re: Varför brann min Mosfet?
Ser inget fel med motorkablarna.
Jag vill sätta mina pengar på microswitch vs mosfet. MEN! Jag vet att Gatee haft en dålig batch med nanossr som intr klarar över 10v batteri.
Du kan ha fått en sån.
Jag vill sätta mina pengar på microswitch vs mosfet. MEN! Jag vet att Gatee haft en dålig batch med nanossr som intr klarar över 10v batteri.
Du kan ha fått en sån.
Men efter jag hade bytt till ringkabelskor och suttit i ht-motorn igen, så dog Mosfeten direkt när jag kopplade på batteriet. Alltså jag tryckte inte ens av på triggern, så ingen ström kan ha gått igenom microswitchen... Så jag trodde det troligast var nått vajsing med motorn/kablarna.
Jag köpte det sista exemplaret av NanoAB som Jbb hade på lager. Så det kan mycket väl vara från en gammal batch. Har jag möjlighet att reklamera den i så fall?
Det var ett 7.4v batteri jag kopplade på när den brann ska nämnas.
Jag köpte det sista exemplaret av NanoAB som Jbb hade på lager. Så det kan mycket väl vara från en gammal batch. Har jag möjlighet att reklamera den i så fall?
Det var ett 7.4v batteri jag kopplade på när den brann ska nämnas.
Gatee har 1 års garanti på allt utom picossr tror jag.
Hör av dig till JBB och se vad de säger.
Annars till gatee direkt.
Hör av dig till JBB och se vad de säger.
Annars till gatee direkt.
Ok, då ska jag kolla upp det. Tack för hjälpen so far 

Jonas på JBB är ju serviceminded. Så det lär gå smidigt;)
Hör av dig hur det går.
Hör av dig hur det går.
Eftersom den dog innan du tryckte på avtryckaren har du kortslutning i nånting. Antingen mellan kablar (plus och motor-), eller mellan samma poler i själva kretsen. Ta bort kretsen och mät. Ser du inget fel så var kretsen dålig och bör gå på garanti.
Jobbar på Röda Stjärnan
Jag har fått svar av Jonas på Jbb och han har lovat att byta ut min Mosfet, guld värt!
Ska kolla igenom alla kablar innan jag installerar den nya Mosfeten, så inget går snett igen. Och hoppas min lösning på motorkablarna inte är boven i dramat, för vore tråkigt om jag inte kunde använda den motorn...
Ska kolla igenom alla kablar innan jag installerar den nya Mosfeten, så inget går snett igen. Och hoppas min lösning på motorkablarna inte är boven i dramat, för vore tråkigt om jag inte kunde använda den motorn...

Mosfet nr 2 brann den också... Det är ingen kortis i bössan, det säkerställde jag. Det funkade till en början och det lät bra, men sen började det ryka helt random. Måste vara microswitchen...
Tänkte meddela ifall någon skulle finna detta intressant;
Jag har haft lite kontakt med Gatee efter att den andra feten dog. Först sa dom att micro-switchen inte borde vart problemet, utan skulle skicka ännu en till som skulle gå på garantin. Men idag fick jag ett mail då dom berätta följande:
Jag har haft lite kontakt med Gatee efter att den andra feten dog. Först sa dom att micro-switchen inte borde vart problemet, utan skulle skicka ännu en till som skulle gå på garantin. Men idag fick jag ett mail då dom berätta följande:
Kontaktstuds har man ju hört talas om förr. Merf 3.2 ska tydligen funka bra med micro-switch enligt dom själva dock.Dear Jakob,
Yesterday we discovered that the NanoAB 3/4 and PicoAB cannot work with Micro-Switches. Micro-Switch contacts do bounce due to AEG vibration and it is very extreme. The other products do not have problems with micro-switches. We are preparing a special statement with a request to update the products specification and warning.