Hej alla glada forum vänner!
Saknar den här guiden från förra forumet. Är det någon som sitter på den? Vore bra med en länk till vilken resistans som ska mellan magasinets motor och trigger switch.
A&K M249 auto feed
A&K M249 auto feed
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"
Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"
Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Re: A&K M249 auto feed
Beror lite på vilken box du har...
Har du original (stora plast) så vill den motorn ha 3 volt, medans det lilla (tyg) har en motor som suger i sig 9v.
Den senare verkar folk ha kört på 11.1.v batterier utan något som helst motstånd utan problem.
Tror inte att det är lika smart att göra det på med stora magasinet dock. Det KAN gå, men mata motorn med 8-9v mer än den gillar är kanske inte så bra.
Om min ellära inte är allt för rostig så räknar du ut det såhär:
Batteri = 11.1v
Motor vill ha: 3v
Motor drar: 50mA (mät upp vad den drar, hittar inte min multimeter, 50mA är bara gripet ur luften för exemplets skull)
(Batteri - "Motor vill ha") / Motor drar = Värde på resistor
Så 11.1 - 3 = 8.1v
8.1v / 0.05A = 405Ohm
Så ett motstånd runt 400 ohm skulle vara lagomt.
Om jag har räknat rätt. Var nog sådär en 15+ år sen jag hade ellära...
Kolla lite i denna tråden oxo: A&K M249 Guide/Tips & Tricks
Har du original (stora plast) så vill den motorn ha 3 volt, medans det lilla (tyg) har en motor som suger i sig 9v.
Den senare verkar folk ha kört på 11.1.v batterier utan något som helst motstånd utan problem.
Tror inte att det är lika smart att göra det på med stora magasinet dock. Det KAN gå, men mata motorn med 8-9v mer än den gillar är kanske inte så bra.
Om min ellära inte är allt för rostig så räknar du ut det såhär:
Batteri = 11.1v
Motor vill ha: 3v
Motor drar: 50mA (mät upp vad den drar, hittar inte min multimeter, 50mA är bara gripet ur luften för exemplets skull)
(Batteri - "Motor vill ha") / Motor drar = Värde på resistor
Så 11.1 - 3 = 8.1v
8.1v / 0.05A = 405Ohm
Så ett motstånd runt 400 ohm skulle vara lagomt.
Om jag har räknat rätt. Var nog sådär en 15+ år sen jag hade ellära...
Kolla lite i denna tråden oxo: A&K M249 Guide/Tips & Tricks
Inkommande kula har ALLTID företräde...
Tror de flesta som kört på A&K's stora boxmag med 3V-motorn lött på en vanlig spänningsomvandlare för 5V och låtit den driva motorn.
Om du har CA's originalboxmag (också stora modellen i hårdplast) så drivs de också av 9V-batteri som standard och klarar precis som MAG-magasinen av att man driver det direkt med vanliga batteriet paralellt med motorn i gearboxen.
Om du har CA's originalboxmag (också stora modellen i hårdplast) så drivs de också av 9V-batteri som standard och klarar precis som MAG-magasinen av att man driver det direkt med vanliga batteriet paralellt med motorn i gearboxen.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Citerar Jakobsson som hjälpte mig med det du frågar. Kolla tråden--- viewtopic.php?f=127&t=6003&start=50
"Inte helt rolig att serva eller vid mag byte..
Montera en sån här istället: http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV ... bel-84701/ 24,90:-
Löd på förslagsvis hona med lagom lång sladd för att nå ner till mag på motorns plus och minus kontakter.
Sladden är så tunn så den får enkelt plats tillsammans med ström kablarna i boxen.
Blir dock tvungen att dra kabeln under patronlänken och inte i "ljud aktiverings fjädern".
I maget löder du på hanen plus någon dm sladd, du kan bort ev auto, ljud matning mm.
Fungerar problemfritt med allt från 7,4 lipo till 12,8, bilbatteri mm.
Behöver inget motstånd eller någonting annat.
Kört så här i 4 år nu."
Kan säga att jag har också kört med denna metod, funkar awsome. Både med 7,4 och 11,1 V Lipo.
"Inte helt rolig att serva eller vid mag byte..
Montera en sån här istället: http://biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV ... bel-84701/ 24,90:-
Löd på förslagsvis hona med lagom lång sladd för att nå ner till mag på motorns plus och minus kontakter.
Sladden är så tunn så den får enkelt plats tillsammans med ström kablarna i boxen.
Blir dock tvungen att dra kabeln under patronlänken och inte i "ljud aktiverings fjädern".
I maget löder du på hanen plus någon dm sladd, du kan bort ev auto, ljud matning mm.
Fungerar problemfritt med allt från 7,4 lipo till 12,8, bilbatteri mm.
Behöver inget motstånd eller någonting annat.
Kört så här i 4 år nu."
Kan säga att jag har också kört med denna metod, funkar awsome. Både med 7,4 och 11,1 V Lipo.