projekt: Utveckling av ny typ av chronograf
projekt: Utveckling av ny typ av chronograf
Som rubriken lyder håller jag på att utveckla en ny typ av chronograf/"vapen statisktikförare" (i brist på bättre ord).
Målet med mitt projekt är en billig chronograf med många funktioner.
Den skall kunna monteras i en silencer så att man alltid kan ha chronografen på sig.
Man kommer koppla samman den med en android/iphone för att få ut data, så som rof och m/s.
För tillfället ligger även statistik för medel hastighet med standardavvikelse och annan trevlig statistik på kartan, men detta kan komma att ändras.
Ännu en funktion som är planerad är att man skall kunna ställa in antalet kulor man vill kunna skjuta per magasin (en sistaskottsspärr:ish). Sistaskottsspärren kommer troligen innebära en mosfet med AB och eventuellt burst också.
Jag har precis gjort en tidig prototyp, den är långt ifrån klar men det svåraste är avklarat.
Som det ser ut nu kommer priset för denna skönhet ligga mellan 700-1500 kr. Jag skulle vilja veta om det finns något intresse för detta, samt andra fina funktioner ni eventuellt skulle vilja ha på denna mackapär.
För de som bryr sig är ETA årsskiftet, enligt min egna bedömning.
/Risch
Målet med mitt projekt är en billig chronograf med många funktioner.
Den skall kunna monteras i en silencer så att man alltid kan ha chronografen på sig.
Man kommer koppla samman den med en android/iphone för att få ut data, så som rof och m/s.
För tillfället ligger även statistik för medel hastighet med standardavvikelse och annan trevlig statistik på kartan, men detta kan komma att ändras.
Ännu en funktion som är planerad är att man skall kunna ställa in antalet kulor man vill kunna skjuta per magasin (en sistaskottsspärr:ish). Sistaskottsspärren kommer troligen innebära en mosfet med AB och eventuellt burst också.
Jag har precis gjort en tidig prototyp, den är långt ifrån klar men det svåraste är avklarat.
Som det ser ut nu kommer priset för denna skönhet ligga mellan 700-1500 kr. Jag skulle vilja veta om det finns något intresse för detta, samt andra fina funktioner ni eventuellt skulle vilja ha på denna mackapär.
För de som bryr sig är ETA årsskiftet, enligt min egna bedömning.
/Risch
-
Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf
Det låter ju riktigt häftigt! Blir intressant och se hur resultatet kommer att se ut =)
Fd. Septicemia
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Intresse finns definitivt om resultatet blir bra 

Min Affärsredovisning
ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story
Hur ser hårdvaran ut då? :3
Skickar ni ner en cad-fil till kineserna och låter dem etsa och kapa kort eller? Har varit sugen själv när man ser hur billigt det är i liten skala ändå.
Skickar ni ner en cad-fil till kineserna och låter dem etsa och kapa kort eller? Har varit sugen själv när man ser hur billigt det är i liten skala ändå.
Jobbar på Röda Stjärnan
Spännande och kreativt projekt!
Hur stor räknar du med att dämparen blir?
Hur stor räknar du med att dämparen blir?
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"
@Skepparn
Hårdvaran är väl inget speciellt. µprocessor och annat småkrafs. För tillfället har jag lite mycket störningar när jag skickar data till telefonerna, så det kommer troligen att behövas ett high-pass filter också. Kan lägga upp mer detaljer när dom är spikade
Jag har googlat runt lite på att beställa pcb kort och det finns många billiga. Det absolut optimala vore att kunna beställa färdiglödda kretskort också (för att minska storleken). Om du känner till någon sådan skepparn, och skulle kunna dela med dig;), vore det underbart. Jag vet faktiskt inte ens om det går
@Droopfy
Som det ser ut nu är det minimum 5cm i längd. Den behöver även ca 0.5cm mellan pipan och skalet.
Hårdvaran är väl inget speciellt. µprocessor och annat småkrafs. För tillfället har jag lite mycket störningar när jag skickar data till telefonerna, så det kommer troligen att behövas ett high-pass filter också. Kan lägga upp mer detaljer när dom är spikade

Jag har googlat runt lite på att beställa pcb kort och det finns många billiga. Det absolut optimala vore att kunna beställa färdiglödda kretskort också (för att minska storleken). Om du känner till någon sådan skepparn, och skulle kunna dela med dig;), vore det underbart. Jag vet faktiskt inte ens om det går

@Droopfy
Som det ser ut nu är det minimum 5cm i längd. Den behöver även ca 0.5cm mellan pipan och skalet.
Hur små kapslar med fler än typ 6 ben är det tänkt att vara då?
Jag har ju kämpat lite på egen hand med egna kort och jag känner att 0603 och uppåt, samt kapslar med 1.27 rastermått är ok att löda i mängd hemma. Är det bara nån enstaka processor med finare raster (0,5mm?) kan man ju värma dit den med värmepistolen först, och sen fortsätta med de andra komponenterna.
Vet inte på vilken nivå ni ligger med elektronikhårdvaran dock, jag har förmodligen inte mycket att komma med som ni inte redan vet :3
Jag har ju kämpat lite på egen hand med egna kort och jag känner att 0603 och uppåt, samt kapslar med 1.27 rastermått är ok att löda i mängd hemma. Är det bara nån enstaka processor med finare raster (0,5mm?) kan man ju värma dit den med värmepistolen först, och sen fortsätta med de andra komponenterna.
Vet inte på vilken nivå ni ligger med elektronikhårdvaran dock, jag har förmodligen inte mycket att komma med som ni inte redan vet :3
Jobbar på Röda Stjärnan
Kaplarna är på 1.27 rastermått, tanken med att beställa färdiga är att jag slipper sitta som en slav och löda ihop det själv. Borde ioförsig finnas någon student på universitetet som kan tänka sig göra det.
Min nivå på elektronikhårdvaran är skaplig. Långt ifrån professionell
Min nivå på elektronikhårdvaran är skaplig. Långt ifrån professionell

Aja men 1.27 är ju inte så farligt, bara att dutta pennan på första benet och padden, och sen det diagonalt längst bort, och sen dutta varje separat ben så är det klart. Men hela bygget kanske kräver många komponenter :3
Jag har sett många PCB-tillverkare på ebay men ingen som monterar också, så där är jag ingen hjälp.
Jag har sett många PCB-tillverkare på ebay men ingen som monterar också, så där är jag ingen hjälp.
Jobbar på Röda Stjärnan
Ingen direkt koll på elektroniktillverkning men vet ett par företag i uppsalaregionen som sysslar med våglödning. Kan ju hända de kan tänka sig att ta på sig mindre batcher men det lär ju kosta där efter tyvärr. Kan höra runt lite om det är intressant.
Vilka kvantiteter talar vi om i ett första skede isf?
Vilka kvantiteter talar vi om i ett första skede isf?