Har lipon en bestämd livslängd?

GSA Ringstone
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 4:53 pm

Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av GSA Ringstone »

Hallå!

Har varit noga med att hålla koll på mina batteri men endå lyckas batterierna svälla upp lite.

Vad kan detta bero på?

Har alltid varnare på när jag spelar och underhållsladdar när det behövs.
(Brukar ladda när dom ligger på ca 11,5)

Är det så enkelt att batterierna har en bestämd livslängd?

Har firefox 11,1 1300mah som jag har använt i ca 1,5 år nu.


Vilka erfarenheter har ni andra användare?


Med vänlig hälsning, Ringstone

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av Acepalm »

Att dom sväller gör ingenting, däremot vad det beror på har jag ingen aning om.
Ett LiPo bör inte gå sönder inom en femårsperiod iallafall, inte av "naturliga" skäl.

EDIT:
Med det sagt så håller givetvis batterierna längre om man är seriös och eftertänksam vilket du onekligen verkar vara.
Mitt lifepo har legat tomt i någon månad nu, orkar inte ens dra runt motorn utan motstånd :roll:
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Sv: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av maximillian »

Hade samma tanke här om dagen.

På ett av mina Firefox 11,1 2400 mah har ena nunchucken svällt lite, inte mycket på något sätt mer så att man "känner" det när man klämmer på cellen...

Har vart noggrann med att ladda upp dom som använts efter varje spel samt någon gång under lågsäsongen när dom inte används....

Inga skador på det och det funkade hur bra som helst under Tango Apocalypse.

Men om det är någon form av varnings tecken på att det håller på att bli kasst vill man ju veta ;)

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av Lazt »

Det sväller när det blir för varmt (gasbildning) och man tappar då kapacitet, lite sväll är nog ingen fara,
Antingen är de för klena för uppgiften eller så laddar du dem för hårt/kör dem tomma.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Sv: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av maximillian »

Latz: Tack för dom lugnande orden, man vill ju inte stå där med en rykande M249.
Kanske får lugna mig med laddandet lite eller nåt... Fast att ladda upp de som använts efter varje spel borde ju inte vara några bekymmer tycker jag, och jag har nog aldrig kört dom tomma....Nåja, bara köra på så länge det går i guess...

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av Skepparn »

Jag har fått hålla koll på lipon för fem pers under en längre tid och ett och annat lipo har svällt helt spontant under natten utan att ha varit inkopplat i någonting, och utan att ha varit urladdade/överladdade. De har heller inte varit mer än ett år gamla när det har hänt. Några har jag slängt för att de inte håller laddning alls längre. Det har hänt oftare hos batterier som inte använts på spel på länge, som batterier som skall sitta i nåt specialbygge och som bara underhållsladdas då och då. Så jag misstänker att många svällningar kommer av att jag eller min laddare inte vet hur man underhållsladdar ordentligt :c

Jag har på min hemsida skrivit att lipon har en bestämd livstid på grund av kemisk degradering vilket jag läst och hört av många seriösa källor, så det är vad jag kör på tills jag hör nåt annat :)
Jobbar på Röda Stjärnan

GSA Ringstone
Inlägg: 26
Blev medlem: tor maj 10, 2012 4:53 pm

Re: Har lipon en bestämd livslängd?

Inlägg av GSA Ringstone »

Tackar så mycket för alla svar och erfarenheter.
Var kanske lite för orolig helt i onödan..

Skriv svar