Dra om kablaget i A&K m249

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Dra om kablaget i A&K m249

Inlägg av Darksin »

Hejsan!
Jag får in en A&k m249 om några dagar och tänkte förbereda mig lite!
Det jag hade tänkt var att dra om kablaget (med 1.5mm2 kabel) i hela bössan så den ska klara av ultra torque (elements) motorn (spelar kanske ingen roll iofs) samt lipo (11.1v, 1200-1600mah, 15-20c) utan att kablarna ska bli överhettade bla.
Vilka kablar ska jag investera i, vilken Switch assembly (länka gärna till kablar och switchen)? Är det något jag bör tänka på mer?

Tack på förhand!
Darksin
Senast redigerad av 2 Darksin, redigerad totalt 0 gång.

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Sv: Dra om kablaget i v2 gearbox

Inlägg av maximillian »

Du vet väl att en A&K M249 inte har en V2 box eller Switch Assembly? Vete tusan vad boxen heter, men den har en Micro Switch istället för SA....

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: Sv: Dra om kablaget i v2 gearbox

Inlägg av Darksin »

maximillian skrev:Du vet väl att en A&K M249 inte har en V2 box eller Switch Assembly? Vete tusan vad boxen heter, men den har en Micro Switch istället för SA....
Förlåt, microswitch brytare menade jag (skrev detta lite hastigt).
Skrev v2 låda för att göra det enklare för folk, då den lådan i princip är kompitabel för alla v2 delar (och en del v3 delar också för den delen).

Fråga till förresten:
Deans T kontakter, är det värt att skaffa sådana? Vad kommer det bli för skillnad?

maximillian
Inlägg: 316
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:56 pm

Re: Dra om kablaget i v2 gearbox

Inlägg av maximillian »

Sorry för att jag lät så anal, inte min avsikt alls... Lågt blodsocker bara;)

Jag kör med en Classic Army Switch samt original kablarna..... Fick de så när polaren donerade bössan, annars ska det finna s Swtichar på valfritt gubbdagis för en spottstyver.

Kör själv med en M110 fjäder och 11,1 2400Mah 20C LiPo och det är inga bekymmer alls....

Bobba
Inlägg: 92
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:12 pm

Re: Dra om kablaget i v2 gearbox

Inlägg av Bobba »

SA till den boxen har jag ingen aning om så det överlåter jag till någon annan, men kabel kan jag. Kjell & Co har en fin fin silikon kabel 1,5mm^2 den funkar skit bra. Finns för 65kr för 2x2m

Länk: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... nformation

Ja skaffa deans! De har lägre motstånd vilket gör att du får ut lite extra utav ditt batteri, mycket bra
Hoppas det hjälper något :)
Drakon Yastreb

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: Dra om kablaget i v2 gearbox

Inlägg av Darksin »

maximillian skrev:Kör själv med en M110 fjäder och 11,1 2400Mah 20C LiPo och det är inga bekymmer alls....
Ah, okej, jag kommer köra en sp120 fjäder. Det jag märkt med min m4 aeg är att kablarna kan bli lite varma, vilket jag hört.. inte är så bra, så tänkte undvika detta genom bättre kablar.

Jättebra Bobba!
Hur blir det med minus och plus med dessa kablar, eller är det bara att koppla rätt och köra?

Senil
Inlägg: 79
Blev medlem: tor maj 17, 2012 2:10 am

Re: Dra om kablaget i A&K m249

Inlägg av Senil »

Så länge du drar kablarna enligt samma schema som originalkablarna så spelar det ingen roll om du använder röd eller svart som plus. Men det är standard att röd är plus och svart är minus.
Inkommande kula har ALLTID företräde...

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: Dra om kablaget i A&K m249

Inlägg av Darksin »

Senil skrev:Men det är standard att röd är plus och svart är minus.
Men jättebra! Det är inte lätt att veta om man inte har hållt på med el förut :)

Om man ska installera en mosfet med vart ska man koppla den emellan någonstans?

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Dra om kablaget i A&K m249

Inlägg av Stygge »

MOSFET och microbrytare är vad jag förstår inte en jättebra kombination men det finns kretsar som funkar tror jag (har för mig det är de med aktiv broms som spökar?!).
Själva kabelbytet är enkelt på dessa boxar då man aldrig behöver öppna boxen, brytaren sitter i boxen med 2 egna skruv och kan plockas loss utan att pilla med resten av boxen.

Du kan dessutom fixa nytt kablage i den utan att löda öht om du använder Tamiyakontakter då det är flatstift rakt över på både brytare och motor.
Rent platsmässigt får man plats med riktigt rejäla sladdar i den så 1.5 eller tom 2.0 av valfri variant borde gå bra.

Darksin
Inlägg: 49
Blev medlem: sön maj 20, 2012 3:57 pm

Re: Dra om kablaget i A&K m249

Inlägg av Darksin »

Stygge skrev:MOSFET och microbrytare är vad jag förstår inte en jättebra kombination men det finns kretsar som funkar tror jag (har för mig det är de med aktiv broms som spökar?!)
Det var det jag var rädd för, min mosfet som jag har liggandes hemma har active breaking... Hur löser man detta på smidigast sätt?

Skriv svar