långtids förvara batteri till airsoft
långtids förvara batteri till airsoft
Tänkte hör hur ska man förvara batterier till airsoft om dom typ ska ligga ett antal månader utan användning?
ska det ligga kallt/varmt mörkt/ljust laddat/o laddat?
nyfiken då mitt batteri har legat i 8 månader (för mig urladdat).
ska det ligga kallt/varmt mörkt/ljust laddat/o laddat?
nyfiken då mitt batteri har legat i 8 månader (för mig urladdat).
Re: långtids förvara batteri till airsoft
NiMh och Lipo skulle vara bra o få veta om båda om de e skillnad?
LiPo ska inte laddas ur då batteriet i så fall är förstört. NiMh mår inte dåligt av att laddas ur så vitt jag vet.
Har ingen aning om ljus/mörker, tror inte det spelar någon större roll. Batterier generellt ogillar extrema temperaturer (lipo är mindre känsligt för kyla dock), så att förvara dem i rumstemperatur fungerar fint.
Har ingen aning om ljus/mörker, tror inte det spelar någon större roll. Batterier generellt ogillar extrema temperaturer (lipo är mindre känsligt för kyla dock), så att förvara dem i rumstemperatur fungerar fint.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
hm... då e mina batterier skrot då :/ legat ur laddade i allafall 8-9månader
Är du säker på att de laddat ur? LiPo brukar ha en väldigt låg självurladdning, så det kan vara så att de fortfarande behållit sin laddning medan de legat oanvända? Om de var urladdade redan när du lade undan dem så var de förstörda redan då =)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
a okej ja jag laddade upp dom nu o tänkte se hur dom håller sig 

-
NiMh batteri lär dock vara tomma. Du får nog ladda upp och ur dem några gånger innan de kommer igång igen.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
NiMh mår väldigt dåligt av att laddas ur helt och självurladdar relativt fort. Självurladdningstakten är dock temperaturberoende så man kan linda in batteriet i ett par tidningar och stoppa det i en tät påse eller burk i frysen. Då klarar de sig minst ett år.
LiPo kan man ladda specifikt för förvaring om man har en tillräckligt smart laddare (iMax B6 har den funktionen). Jag vet inte exakt hur det fungerar men det är så tillverkarna laddar LiPo när de är nya.
EDIT: Hittade en tråd om "storage charge" här: http://www.rctech.net/forum/rookie-zone ... harge.html
Tydligen ska man bara ladda batteriet till 50-60% av sin kapacitet för att det ska bli säkert att förvara.
LiPo kan man ladda specifikt för förvaring om man har en tillräckligt smart laddare (iMax B6 har den funktionen). Jag vet inte exakt hur det fungerar men det är så tillverkarna laddar LiPo när de är nya.
EDIT: Hittade en tråd om "storage charge" här: http://www.rctech.net/forum/rookie-zone ... harge.html
Tydligen ska man bara ladda batteriet till 50-60% av sin kapacitet för att det ska bli säkert att förvara.

okej får bli till att göra de på mina nya batterier ja tänkte köpa, dom ja har e klena (1100mAh). ingen som vet vart de finns bra billiga?