11.1V med specifika mått?

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

11.1V med specifika mått?

Inlägg av Kalle »

Brände LiPot till bössan idag, det svullna likt en exalterad lem, sprack i ytterhöljet, rök och luktade kemikalier. Mmm, dött.

Sitter här och letar nya batterier och det skulle ju vara kul att testa 11.1V i bössan när den är rapp och fin som den är på 7.4V. I know i know, don't fix what ain't broken, men more is better, no? :D
Problemet är att efter min mod så finns inte så mycket batteriutrymme.
Det gäller en G36 med skjutkolv där elen är omdragen till kolven. Jag måste kunna skjuta kolven hela vägen in vilket sätter gränser för stick-type -lipos samt att kolven i sig inte har så mycket utrymme. Externa är no way josé, herregud det är ju en G36 (switchar den mellan fullängd och K, därför vill jag inte ha batteriet i handguarden då det skramlar runt i RASet när den är i K-mode, Umarex FTW).

Jag sitter på dessa mått som absoluta gränser för att få plats med kontakt och kablage samt kunna bete mig som jag önskar.
135x23x12.5mm

Är det någon som vet var man kan hitta 11.1V med lite mer specifika storlekar eller rent av har ett med inom dessa gränser acceptabla mått som kan tipsa mig?

Fortsätter min manuella jakt så länge.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Welle »

Lite finare, lite bättre

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av frange »

Hur kom det sig att du brände batteriet? Alltså, vad hände? Kortslutning? Hur?

Kanske inte är så jättebra att sätta i ett nytt batteri utan att veta vad som orsakade haveriet i det förra...

Och, om den är rapp och fin på 7,4v, behöver du verkligen 11,1v då?

Det är ganska bra skillnad på 7,4v och 11,1v, om du inte testat det i bössan innan...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Kalle »

Mm har börjat beta av Hobbyking.

Lugnt frange, ska gå igenom bössan med voltmetern imorn, jaga kortisar. Är ju jag själv som byggt elsystemet i den så jag tänker inte bränna fler batterier bara för att ;)
Batteriet i fråga gick jättebra i ca 3 timmar men efter lunchpaus när jag plockar på mig bössan medan vi kör en briefing för nybörjare så påpekar en kille att det ryker från min bössa. Jag inser att det är därifrån som kemikalielukten kommer, river blixtsnabbt ur batteriet och lägger det på behörigt avstånd. Det var lite småvarmt, absolut inte brännhett, hade svällt i båda cellerna så pass att plastskalet runt om hade spruckit upp och det kom lite rök (förmodligen giftig sådan) från batteriet. Det var ingenting våldsamt utan allt skedde lugnt och långsamt. Batteriet upphörde med sina upptåg en stund efter att jag lagt ifrån mig det och det finns inga ytterligare yttre skador på det ännu. Beror det på kortis av något slag (spöregnade hela dan) eller gav batteriet upp på något sätt, I don't know. :?

Behöver jag 11.1V? Nej.
Vill jag pröva efter att jag genomgått samt åtgärdat eventuella brister i elsystemet? Ja. Varför? "This one goes to eleven!" :D
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Skepparn »

medan vi kör en briefing för nybörjare så påpekar en kille att det ryker från min bössa
Så jävla klockrent airsoftcitat :P

Sitter det en mosfetswitch i bössan?

edit: from seven to eleven. Fan vad dåligt, jag ska gå :3
Senast redigerad av 1 Skepparn, redigerad totalt 0 gånger.
Jobbar på Röda Stjärnan

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Kalle »

Hehe jao, bjussar på den! :P

Nix, ingen mosfet ännu. Väntar på Raptor V3.


Edit: Uttryckte mig luddigt, eller ja inte alls ser jag. Jag kommer fortfarande att köra 7.4V som bruksbatterier, de(t) 11.1V jag är ute efter är mest för att testa, för skojs skull... ja vad man nu vill kalla det. See what happens when one goes tröttedit: from seven to eleven!
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Fralex
Inlägg: 41
Blev medlem: mån maj 14, 2012 9:54 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Fralex »

Hade varit intressant att veta varför det skedde så att man kan försöka undvika det i framtiden..

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Welle »

jag vart nyfiken skälv och har letat runt en del på olika sidor, det verkar inte finnas ngt batteri som motsvara dina krav, måttet 12,5 är aldeles för smalt. Smalaste cellen jag sett är typ 6-7mm
Lite finare, lite bättre

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Kalle »

Har gått igenom allt med voltmeter och avsyning och har kammat noll. Det finns inga kortslutningar någonstans i vare sig lödningar, kontakter, kablage eller microswitch. Jag passade på att funktionstesta allt också och det beter sig precis som det skall.
Det finns däremot en klämd kabel på ett ställe men det bör inte vara boven då den just där har 3 lager isolering av just den anledningen samt att kroppen på min G36 är av någon slags glasfiber/nylon/whatever-polymer -komposit som absolut inte leder.
Så jag vet ärligt talat inte vad som orsakat kortslutningen. Vatten i Deans-kontakten? Är det verkligen tillräckligt för att leda 7.4V?

Edit: Vid närmare inspektion efter att ha skalat bort två lager krympslang så är ena kabeln skadad så pass att kardelerna syns genom isoleringen. Den andra kabeln är dock intakt... Hoppas att det är antingen detta, även om det är aningen orimligt, eller att felet låg i batteriet. Annars vetefasen...

Ja Welle jag har fått samma resultat som du. Det smalaste 11.1V jag hittat har varit 14mm men aningen högt så kablarna skulle förmodligen inte få plats. Tack för att du hjälpt mig leta! :)
Det kan ju mycket väl vara så att jag har för snäva begränsningar men jag ska leta ett tag till.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Wasp
Inlägg: 89
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:08 pm
Lag / förening: Whiskey Recon Team
Aktiv sedan: 2007
Ort: Skåne

Re: 11.1V med specifika mått?

Inlägg av Wasp »

Bra ställe att beställa batteri ifrån och bra priser, http://www.kullagergrossisten.se/index. ... idehphkp46
...:::Whiskey Recon Team:::...
"IN VALOR THERE IS HOPE."

Skriv svar