Ladda LiPo-batterier (med en SkyRc e6550)

LFTR
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 25, 2012 8:47 am

Ladda LiPo-batterier (med en SkyRc e6550)

Inlägg av LFTR »

Hej!

Jag är lite ny på det här och känner att jag tagit lite vatten över huvudet när jag försöker ladda mina batterier med en relativt avancerad laddare (SkyRc e6550).

Jag provade att "bara köra" med standardinställningarna och laddaren sa att det var klart (?) efter ca 20 minuter, vilket jag tycker känns lite lite. När jag provade batteriet i vapnet (standard G&P bössa) så gick det ju visserligen att skjuta men vapnet kändes inte responsivt och ibland hände det ingenting förän någon sekund efter att jag tryckt in avtryckaren.

Batteriet i fråga är ett 7.4v 1200mAh 20c. Jag vet inte om batteriet känner av automatiskt hur många celler det har men det antar jag då jag inte ser någon stans där jag kan ändra det?

Det jag undrar är vad jag ska välja för amperestyrka vid laddningen, om jag ska köra charge eller balance eller fast charge och lite allmänt vad jag bör tänka på vid användandet.

Batterierna har legat i några månader innan jag nu har börjat grejja med dem.

All hjälp mottages tacksamt.
LIFTER

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Sv: Ladda LiPo-batterier (med en SkyRc e6550)

Inlägg av themetalpope »

Du ska alltid ladda lipo med balanserad laddning. Alltså balance. Jag brukar ladda mina batterier men 0.5-1 A.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

LFTR
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 25, 2012 8:47 am

Re: Ladda LiPo-batterier (med en SkyRc e6550)

Inlägg av LFTR »

Så "Balance" är typ en sorts laddning inte bara en balansering (kallibrering?)
LIFTER

themetalpope
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:30 pm

Sv: Ladda LiPo-batterier (med en SkyRc e6550)

Inlägg av themetalpope »

När du kör balanserad laddning så laddas batteriet en stund sen pausar den o mäter spänningen på vardera cell o kollar så att dom har samma spänning o sen laddar lite till eller jämnar ut spänningen. Så håller den på så.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Skriv svar