Behöver hjälp med 2 lika batterier som ej fungerar

kungaron

Behöver hjälp med 2 lika batterier som ej fungerar

Inlägg av kungaron »

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11911

Beställde 2 av denna batteri. Samtidigt jag beställde detta batteri, beställde jag även andra olika Lipo. Bland annat 11,1 V Lipo 1400mAh dock 15C konstant / 25C Burst. Och det fungerar perfekt. Så gör de andra. Laddar på 1,5 V per cell. Mitt vapen är uppgraderad med en starkare motor och inre delar så att växellådan kan hantera 11.1V. Även säkringen är hel. Vapnet fungerar som det ska och jag var i ett spel i söndags, när jag testade alla batterier. Och det var bara dessa två som inte fungerar. Dean kontakten sitter korrekt.

Nån som ser nåt jag inte ser? T.ex nåt i specifikationen som gör att den inte kan användas i vapnet(långsökt)
Laddaren klarar att ladda andra batterier utan problem och det är denna jag har http://www.strikerairsoft.se/laddare-ba ... liion.html

Kan tillägga att jag är lite ny kring Lipo.

Glader

Re: Behöver hjälp med 2 lika batterier som ej fungerar

Inlägg av Glader »

LiPo batterier har en cellspänning på 3.7V och inte 1.2 som NiCd / NiMh och ska därför laddas på ca 4V per cell. Du SKA dessutom koppla in balanseraren (den lilla kontakten) för att laddaren ska kunna ladda alla celler jämnt (annars finns det risk för att en cell kan laddas ur för mycket när dom två andra fortfarande har kräm i sig).

Finns lite mer information på wikin och jag rekommenderar starkt att du läser på lite mer om lipon då dessa batterier är dom mest ostabila som används inom airsoft.
"Kan ni inte bara vänta med att bli ovänner tills ni har lite fakta att bråka om?" --Twist
Mina affärsredovisningar

kungaron

Inlägg av kungaron »

Yes men den laddaren jag har så laddar man endast genom balanseringskontakten. Sen vet jag iofs inte om den krämar på mer eftersom det är en smartladdare. Men antog att den ladda med 1,5 V då det stod på den. Men ska kolla igen. återkommer!

Tack

12 februari 2013, 11:51:

Kollade nu och såg att jag uppgivit fel info. Den drar 1,5 A och inte Laddar 1,5 V

ADAM

Inlägg av ADAM »

Laddaren klarar av LiPo och du har kopplat in korrekt. Dock kanske du inte har laddat batteriet tillräckligt eller så kanske det var så pass urladdat att laddaren inte vill ladda det? Har du tillgång till en Lipo-mätare som kan visa dig respektive cells aktuella spänning?
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

kungaron

Inlägg av kungaron »

Laddaren går igång och börjar blinka (laddar) i en stund sen slutar den blinka och visar klar. Kopplar in Lipo-varnare jag köpte av dig Adam och den indikerar på de 3 dioderna 3 gröna. Men en Lipo-mätare har jag ej, var kan jag hitta en sådan? Har du det Adam ? (PM:a isåfall)

Det jag ska göra nästa helg är att låna en kompis Imax B6 laddare och testa ladda med den.

Mäter fram 13 V mellan + och -

ADAM

Inlägg av ADAM »

13 V är mer än tillräckligt.

Ok, jobbig fråga men ändock: är du säker på att batteriet inte är polvänt?
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

kungaron

Inlägg av kungaron »

Kan kolla men enl bilden på länken och när jag fick batteriet så var röd kopplad på + . Sen har jag lött alla deans exakt lika, lödde 9 batterier och 3 vapen en helg och gjorde noggranna kontroller. Även idag har jag jämfört och de är lika lödda som de andra.

Men ska kolla polariten igen.

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Skumt, vi testade med min Imax B6 laddare.

Den kunde ladda ur, laddade upp igen med ca 500mA.

Det ända skumma med detta batteri var när jag körde barlansering, 1S: 4,1V, 2S:4,1V 3S:4,2V. De första två cellerna vägrade gå högre även om laddaren försökte och försökte.

Vi dubbelkontrollerade med fluke instrument, lipo varnare som ser cellerna och totala spänningen samt min IMAX-B6 laddare. Allt ser ok ut men när man testar batteriet är den helt död i ett AS vapen (vi provade flera olika bössor).

Det är bara att kasta den, om ingen annan har något förslag på åtgärd.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

kungaron

Inlägg av kungaron »

Lödde tillslut om samtliga som ej fungera och nu fungerar de. :D :D :D

Tanken slog mig att det är troligen en dålig lödning/kallödning så det fick mig att löda om

Skriv svar