Tack för klargörandet, Skepparn! Få dödar myter som du. Jag lärde mig faktiskt något nytt också. Det är inte varje dag.
Man kanske borde tillägga att mosfet inte bara skyddar. En mosfet med aktiv broms sliter mer på motorn och alla mosfetar ger extra stress på kuggar osv eftersom motorn kommer igång snabbare och "våldsammare".
Uppskattar alla råd och förklaringar i den här tråden, verkligen hjälpsamt
Jag tror jag börjar med att få på deans, ta bort säkringen och få på en basic mosfet utan aktiv broms och sedan därifrån överväga om ett 11v lipo kan tillföra något/är värt det extra slitaget.
Kör på en mosfet med AB om du kan, de brukar inte kosta så mycket mer men ger betydligt bättre upplevelse.
Annars så sjunger jag med resten av kören, de flesta senare Cyma modeller klarar 11.1V direkt ur lådan. Det första som lär stryka med är pistongen, byter du den samtidigt som du installerar en mosfet så lär du kunna vara med på x-antal spel innan det händer något otrevligt. Kör du med lägre trim (100-120m/s) så räcker ett 7.4V gott och väl imo, speciellt om du har en bättre motor än original.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
Om du har ett batteri som går att skjuta fram i fronten är det gott om plats till krets. Om det inte går som det är nu kan du alltid bredda så att batteriet går igenom. Lite dremel och fil brukar göra susen.
Det har varit lite svårigheter med passformen då jag använt ett nunchuck 7,4v men har tänkt köpa ett avlångt som ska gå långt in i gastuben och då tror jag att där blir mycket plats över.
edit: Men hur var det nu, slet inte AB mer på gearboxen?
Nej, men på motorn. Motorer är dock hyggligt billiga och den extra känsla som AB ger är väl värt det. Det får bössan att kännas mycket mera koncis och tight.