NiMh batterier och förvaring?
Re: NiMh batterier och förvaring?
Me so solly :/
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Vi är alla nya i början och gudarna ska veta att det tar en stund innan man får överblick och känsla för forumets struktur. Så, inget att vara ledsen för. Det är sånt vi är här för att styra upp.

Btw, kan man ladda mina 8,4v 1100/´och/1800 mAh batterier med en 11,6V laddare 360 mA?
- Twist
- Sysop
Nej, så mycket kan du inte överstiga batteriets spänning och jag avråder dig från att använda "dumma" laddare öht. Bättre att skaffa något med processor som klarar olika batterityper och bryter när batteriet är fullt. Jag rekommenderar dig att skaffa en iMax B6. Dem kan man hitta billigt på eBay bland annat. De klarar allt ifrån blyackumulatorer till litiumbatterier (LiPo, Life, Li-Ion osv). Då är du framtidssäker.
Om du inte har råd med en sån och kan tänka dig att hålla dig till NiMh ett tag så är biltemaladdaren (om de fortfarande har den, jag kan inte hitta den nu...) ett mycket bra alternativ. Väl beprövad av airsoftare landet över.
Om du inte har råd med en sån och kan tänka dig att hålla dig till NiMh ett tag så är biltemaladdaren (om de fortfarande har den, jag kan inte hitta den nu...) ett mycket bra alternativ. Väl beprövad av airsoftare landet över.

Ja, jag ska se om jag hinner ta mig in till biltema imorgon och kanske införskaffa mig en sådan. hade tänkt att hålla mig till Nimh batteri ett tag till iaf.
Laddaren är till för "smartladdare" 9,6 volt nimh batteri f.ö en sådan som bryter strömmen när det är fullt, men då vet jag att jag inte ska testa ladda den där
Laddaren är till för "smartladdare" 9,6 volt nimh batteri f.ö en sådan som bryter strömmen när det är fullt, men då vet jag att jag inte ska testa ladda den där

- Twist
- Sysop
Men vänta nu... Är det inte max 9,6 V? Jag har aldrig hört talas om en smartladdare som bara tar en sorts batterier. De brukar ha en övre gräns dock.

asså den outputar 11,6v 360ma, står att den är till för 9,6 v och jag undrar om man kan ladda 8,4 v =)