Metod:
Strömmätning i AEG med både 7.4V LiPo och 11.1V LiPo och delvis med 8.4V NiCd, på SP90 (0.81J) och på SP120 (1.44J) fjäder i både Semi och Auto/Burst. AEG var en standard Magpul PTS Masada med Guarder Infinity TorqueUp motor. Mätte även med samma SP90 fjäder i en CA M249 med TM EG1000 motor med 11.1V Lipo. Båda AEGs roterar riktigt fint i gearbox, och ett lätt snurr med fingret på ett kugghjul får dem att gör ca två hela cykler av momentet.
Kopplade in ett shunt motstånd i serie med batteriet och mätte med oscilloskop över. Varje ruta i vertikalled var 100mV och motsvarar 10A över strömshunt [10mV = 1A]. Verifierade strömmätningen genom att koppla in en 12V 50W lampa till ett 7.4V lipo och mätte strömmen genom lampa med multimeter och jämnförde med det oscilloskop visade. När oscilloskop visade 33mV visade multimeter 3.23A så shuntvärde stämde och därmed även oscilloskops mätta strömförbrukning.
Batterier:
7.4V 2200mAh 15C
11.1V 1300mAh 20C
8.4V 1900mAh NiCd Sanyo N-1900SRC
Valde dessa batterier medvetet för att det är rätt vanliga batterier, många tenderar skaffa små batterier, samt för att se hur de presterade jämnfört med ett bra gammalt 8.4V NiCd när det är kallt. Jag kunde använt ett 9.6V eller högre spänning på NiCd men den lägre spänningen på 8.4V är ju vad många anser är alldeles för lågt för ett NiCd ska fungera bra. Mätningen är medvetet utförd på batteri sidan av AEG systemet, inte vid motorn, för att se hur själva påverkan på batteriet är samt inomhus i 25C.
Kapacitator påverkan:
Provade även sätta in en eller två parallelkopplade kondensatorer på 35V 6800µF på motorsidan före mätningen vid batteriet för att se hur påverkan var av kondensatorer, vitsen är ju inte hur det ser ut på motorsidan, utan hur det blir för batteriet.
Kyla påverkan:
Lät AEG och batterierna ligga ute på plaststol i skydd och vindstilla -4C under två timmar och utförde sedan ett kallt semi skott och en burst med varje batteri i Masada med SP120 fjäder. Jag använde kondensator i mätningen just för att få bättre finare och mer lättavlästa kurvor, påverkan är inte mycket och bara till det bättre för batterierna.
Avläsningar:
SP90 Semi
7.4V: Första cykel topp 55A, sjunkande till 18A, total längd 68ms (ROF 14.7)
11.1V: Första cykel topp 63A, sjunkande till 27A, total längd 48ms (ROF 20.8)
SP120 Semi
7.4V: Första cykel topp 54A, sjunkande till 25A, total längd 80ms (ROF 12.5)
11.1V: Första cykel topp 60A, sjunkande till 30A, total längd 54ms (ROF 18.5)
8.4V Ni: Första cykel topp 46A, sjunkande till 25A, total längd 84ms (ROF 11.9)
SP90 Burst/Auto
7.4V: Första cykel topp 56A, efterföljande 16-18A toppar, 11-13A bottnar, längd ca 80ms.
11.1V: Första cykel topp 62A, efterföljande 18-20A toppar, odefinerbara bottnar, längd ca 60ms.
11.1V KSP: Första cykel topp 59A, efterföljande 12-14A toppar, 10-12A bottnar, längd ca 45ms.
SP120 Burst/Auto
7.4V: Första cykel topp 55A, efterföljande 22-24A toppar, 12-14A bottnar, längd ca 80-86ms.
11.1V: Första cykel topp 62A, efterföljande 26-28A toppar, 14-16A bottnar, längd ca 54-60ms.
8.4V Ni: Första cykel topp 46A, efterföljande 20-22A toppar, 10-12A bottnar, längd ca 84-86ms.
Kall cykling, SP120 Semi:
7.4V: Första cykel topp 45A, sjunkande till 20-24A, total längd 170ms (ROF 5.8)
11.1V: Första cykel topp 48A, sjunkande till 24A, total längd 106ms (ROF 9.4)
8.4V Ni: Första cykel topp 44A, sjunkande till 24-26A, total längd 106ms (ROF 9.4)
Kall cykling, SP120 Burst/Auto
7.4V: Första cykel topp 46A, efterföljande 20-22A toppar, 6-8A bottnar, längd ca 200ms (ROF 5.8)
11.1V: Första cykel topp 50A, efterföljande 20-22A toppar, 12-14A bottnar, längd ca 90ms (ROF 11.1)
8.4V Ni: Första cykel topp 44A, efterföljande 22-23A toppar, 12-14A bottnar, längd ca 100ms (ROF 10.0)

Fyra mätbilder, alla med SP120 fjäder.
Analys:
Tog mer än 60 bilder, efter sortering, på oscilloskopets skärm, kunde sparat det som filer via oscilloskop men tyckte det var något enklare för att hålla reda på vad som visades vad när jag antecknade på papper jämte under tiden jag tog bilderna.
Första cykel drar mycket ström när motor skulle starta upp, uppe på ca 63A i spik med 11.1V och ca 55A med 7.4V Lipo, men redan efter 20ms hade strömmen sjunkit mycket men första cykel fick i princip bara fallande kurva utan någon dip tills cykel var färdigt och strömförbrukning drastiskt försvinner. Slutvärdet på semi skott är med SP120 märkbart högre än topparna på efterföljande skott i en burst/fullauto salva, det andra skottet i en burst är också vanligtvis ca 2A högre topp/botten än efterföljande skott cyklers toppar.
Den lägre strömförbrukningen som 7.4V ger jämnfört med 11.1V är helt naturlig med en elmotors mest "resistiva last", och snabbare rörelser kräver också högre ström. Den kraftigare SP120 fjädern ger givetvis avsevärd strömförbruknings ökning med båda batterierna, för toppar från ca 17A till 23A för 7.4V och 19A till 27A för 11.1V i burst/auto salvor, för botten strömförbrukningen är knappt märkbar skillnad, även om givetvis 11.1V återigen har högre strömförbrukning även när motorn får jobba utan belastning.
Burst och auto var mycket fladdrig kurva, men med tanke på elmotorns kollektorer och skiftande fält så inte oväntat. Strömmen "spikar" mellan genomsnitts uppmätta toppar/dalar och 0A. Som förväntat påverkade kondensatorer definitivt hur mycket "spikar" och fladdrig kurvan var vid batteriet, och gör även att inital strömspiken inte är så brant stigande, men den dämpar inte direkt strömförbrukningen mer än 0-2A i topp/botten eller påverkar ROF jämnfört med utan kondensator, och detta är stora kondensatorer.
Kyla gör mycket stor effekt på lipo, både 7.4V och 11.1V, 11.1V fungerar mycket bättre men bådas förmåga att lämna ström har drastiskt minskat. 7.4V får otrevligt låg cykling i salvor och låste sig i andra salvans tredje skott då den inte orkade cykla helt färdigt, gick inte att skjuta semiskott direkt efter heller. Lipo första skott cykling ökar med 212% för 7_4V och 96% för 11.1V och i Burst ökar cyklingstiden med 240% för 7.4V respektive 158% för 11.1V. NiCd 8.4V klarade sig mycket bättre, 26% ökning i tid för första skottet och 17% ökning av cyklingstid i Burst. 7.4V lipo hade snäppet snabbare respons och cykling än 8.4V NiCd när det var varmt, men föll så mycket att det var ospelbart och inte orkade cykla när det blivit nerkylt, 11.1V fick samma första skotts respons som 8.4V NiCd, men ökade sedan lite i ROF och var 10% snabbare än 8.4V NiCd efter två salvor. Ja, alla batterierna låg givetvis jämte varandra när de kyldes ner. LiPo fungerar betydligt bättre när det är kallt än NiMH eller dåliga NiCd, men de slår inte bra NiCd.