Batteri fråga

Whopper

Batteri fråga

Inlägg av Whopper »

Hittar inte batteriet till min gamla famas, utan har lånat batteri till den än så länge.

Lite hastigt skrivet så skriver om lite, har 2 dock, det svarta av dom för det är rätt litet, minns det som större. Klisterlappen måste ha ramlat bort och det minns jag att den gjorde på famas batteriet. Det enda jag kan se är sanyo på det batteriet som sticker ut lite, lime gult batteri. Jag "tror" att det är ett gammalt 8.4volts batteri.Men inte säker om jag vågar ladda det.

Det andra är från en radiostyrd bil, för starkt för famasen skulle jag tro men skulle det gå att använda det batteriet till en annan bössa?

Namboy

Re: Batteri fråga

Inlägg av Namboy »

Det svarta är ett 8,4 volts. Ett enkelt sätt att se det på är att räkna cellerna (det har 7 celler, 1,2 volt i varje cell).

Det stora 9,6 volts-batteriet är nog inte för starkt för din bössa, då ett 9,6 volts NiMh inte är jättemycket starkare än ett 8,4. Det kommer säkert att öka ROF:en, men f.ö. är det nog ganska lugnt.

Det enklaste är att helt enkelt testa och se. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Whopper

Inlägg av Whopper »

Tack :) ska se om jag kan lyckas ladda det lilla batteriet, ska testa det andra med :)

ministry

Inlägg av ministry »

Neongul Sanyo är väl NiCd och inte NiMh?
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Whopper

Inlägg av Whopper »

:S kanske inte värt att försöka ladda dom och bara köpa nytt senare när jag får råd istället.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

Gula Acken är NiMh, står tydligt på klisterlappen. :-)
Kör på bara.

Namboy

Inlägg av Namboy »

Ministry, så kan det ju vara!

I vilket fall som helst kan du ju bara ladda batteriet som vanligt då det iaf till 100% är ett 8,4 volts (det svarta). Det enda som man bör göra med NiCd är att ladda ur dom före uppladdning, men det går att bara ladda det direkt också. Det är inte bra att göra så regelbundet, men en gång skadar inte batteriet avsevärt. :)

Ladda dom, testa och köp nytt senare ändå! Haha
"We're surrounded. That simplifies things."

Whopper

Inlägg av Whopper »

Ska prova :)

Skriv svar