11v Lipo + Cyma
Re: 11v Lipo + Cyma
Jag använder ett mosfet från ArisoftPro och ett 11.1 lipo i min Cyma Mp5:a Funkar kanon ett tag... slet av några kuggar så det vara bara och byta. Sen dess har den dock funkat kanon!
Re: 11v Lipo + Cyma
Det vill jag däremot helst inte behöva göra 

Re: 11v Lipo + Cyma
Är något medfött fel på bössan kommer det gå sönder...
Kör du dock med orginalmotor etc och inget låter skit i gearboxen så bör det hålla ett bra tag.
I laget har vi vad jag vet inte haft vidare mycket gearboxproblem som har direkt med batteriet att göra.
En knäckt gearbox (v2) tack vare skruvar som skatat loss??? (nyman får rätta om jag har fel)
Och kanske någon kugg som dött :S
Men gearboxen sa upp sig efter 3års bruk.. med 11.1 i en cyma mp5...
Och som sagt hade den nog gjort det på vanligt 8,4 med till slut.
Kötta i lipo. Se till att vårda bössan bra i allmänhet och sluta skjut direkt när nått låter skumt...
Kör du dock med orginalmotor etc och inget låter skit i gearboxen så bör det hålla ett bra tag.
I laget har vi vad jag vet inte haft vidare mycket gearboxproblem som har direkt med batteriet att göra.
En knäckt gearbox (v2) tack vare skruvar som skatat loss??? (nyman får rätta om jag har fel)
Och kanske någon kugg som dött :S
Men gearboxen sa upp sig efter 3års bruk.. med 11.1 i en cyma mp5...
Och som sagt hade den nog gjort det på vanligt 8,4 med till slut.
Kötta i lipo. Se till att vårda bössan bra i allmänhet och sluta skjut direkt när nått låter skumt...
FNM airsoft
http://trackandstreet.se/
http://trackandstreet.se/
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: 11v Lipo + Cyma
Risken för att SA ska ta skada nästan oändligt mycket större med 11,1 V än med 7,4, oavsett kemi, så det är inte riktigt någon rättvis jämförelse. Ju högre spänning, desto större risk för ljusbågar, och ett fulladdat 11,1 V LiPo kan mycket väl kräma ur sig 13 V.
Oavsett vilket så innebär ett batteri med högre spänning högre hastighet och större krafter, och därmed större slitage och risk för haverier av olika slag. Se till att butiken du har köpt bössan av godkänner att den används med 11,1 V LiPo, annars gäller garantin inte och det blir svårt att reklamera enligt konsumentköplagen.
Oavsett vilket så innebär ett batteri med högre spänning högre hastighet och större krafter, och därmed större slitage och risk för haverier av olika slag. Se till att butiken du har köpt bössan av godkänner att den används med 11,1 V LiPo, annars gäller garantin inte och det blir svårt att reklamera enligt konsumentköplagen.


Re: 11v Lipo + Cyma
Jo det är såklart sant. Det känns bara som att en majoritet kör med 11v idag och det gör kanske att det upplevs som mer säkert än vad det är. Mosfet + 7,4v lipo kanske räcker som uppgradering.
Det där med garanti och reklamation enligt svensk lag blir lite svårt då den är köpt utomlands
Det där med garanti och reklamation enligt svensk lag blir lite svårt då den är köpt utomlands

Re: 11v Lipo + Cyma
Alltså, det är inte alls att du alltid i alla lägen _måste_ oroa dig för switch assembly när du använder lipo. Jag har kört med 11.1 lipo och utan mosfet med säkert 30.000+ boll utan att assemblyt har tagit någon anmärkningsbar skada.
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: 11v Lipo + Cyma
Det stämmer bra förstås. Det är många som har kört så med god framgång. Å andra sidan har jag sett SA där kopparblecken har smält redan efter några magasin med 11,1 V LiPo. Det ser man aldrig, och då menar jag aldrig, med 7,4 V, eller ens med 9,6 V NiMh/NiCd. Så, risken ökar från noll till något, vilket är oändligt många gånger. 
Om man inte har garanti eller lagen att luta sig emot och inte känner för att byta ut delar som går sönder så får man vara försiktig med vilket batteri man använder. Det går liksom inte att både ha kakan och äta den.
Förr eller senare kommer något att gå sönder. Det kan gå ett skott eller tiotusentals, oavsett vilket batteri du använder. Det enda som är säkert är att ju tuffare batteri du använder, desto fortare går det.

Om man inte har garanti eller lagen att luta sig emot och inte känner för att byta ut delar som går sönder så får man vara försiktig med vilket batteri man använder. Det går liksom inte att både ha kakan och äta den.
Förr eller senare kommer något att gå sönder. Det kan gå ett skott eller tiotusentals, oavsett vilket batteri du använder. Det enda som är säkert är att ju tuffare batteri du använder, desto fortare går det.


Re: 11v Lipo + Cyma
Precis så. Något går sönder oavsett, så det är bara att slappna av och när det händer, så händer det.
Men då topic handlar om just Cyma med 11.1v LiPo vill jag återigen poängtera att Cyma funkar väldigt bra med 11.1v LiPo utan några uppgraderingar. På andra kinakloner likt Dboys samt en dyr VFC har något rasat efter två spel med samma batteri. Interna delar är billigt och något man ändå vill byta ut oftast så det gör ingenting.
Men då topic handlar om just Cyma med 11.1v LiPo vill jag återigen poängtera att Cyma funkar väldigt bra med 11.1v LiPo utan några uppgraderingar. På andra kinakloner likt Dboys samt en dyr VFC har något rasat efter två spel med samma batteri. Interna delar är billigt och något man ändå vill byta ut oftast så det gör ingenting.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
- Twist
- Sysop
- Inlägg: 1677
- Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
- Ort: Teckomatorp
Re: 11v Lipo + Cyma
Jag har ingen statistik på det men jag är ofta i basen på större spel eftersom jag ofta spelar commander när jag väl spelar så jag har hygglig koll på vad folk kommer in med. Jag har även tillbringat några spel i SZ på Mala som mekaniker. Jag.har inte upplevt att Cyma rasar mindre ofta än andra bössor, oavsett pris. Det är ganska spridda skurar.
Med det sagt håller de flesta bössor från de mera kända tillverkarna, inklusive Cyma, bra för LiPo. Man behöver inte ligga vaken och oroa sig precis. Man ska bara vara beredd på att bössor rasar då och då, och att det alltid händer när det är som minst lämpligt. Dvs när man spelar eller vill spela.
Med det sagt håller de flesta bössor från de mera kända tillverkarna, inklusive Cyma, bra för LiPo. Man behöver inte ligga vaken och oroa sig precis. Man ska bara vara beredd på att bössor rasar då och då, och att det alltid händer när det är som minst lämpligt. Dvs när man spelar eller vill spela.



Re: 11v Lipo + Cyma
För "klarhet":
SA skadas på två sätt: värme genom effektförlust, och igensotning genom överslag.
Överslaget (ljusbågar) kommer av motorspiken, inte av batterispänningen. För överslag genom luft krävs 10000V/millimeter (eller är det 1000? :3). Skitsamma, det är när du släpper avtryckaren och motorns induktans tvingar upp spänningar över 1000V som det blixtrar till, inte innan när spänningen är lika med batterispänningen. Alltså beror överslaget på motorns hastighet och induktans, vilket hög batterispänning bidrar till, men inte står i direkt korrelation till. Alla SA sotar igen, oavsett spänning.
Effektförlusten (värmeutvecklingen) kommer av spänningen över SA (som bestäms av SAs resistans i förhållande till resten av elsystemets resistans, och av den totala batterispänningen som skall delas upp), och strömmen genom SA (som bestäms genom batterispänningen genom totala elsystemets resistans(impedans)). Alltså är risken för smälta SA absolut högre i direkt korrelation till högre batterispänning (jag har dock sett SA som smält av 8,4V :3).
Internetmyter dör hårt :3 Man frågar "tar SA mer skada av att byta till 11,1V?" och får svaret "ja", varpå man tar med sig informationen "LiPo skadar SA", när batterikemin inte har något som helst med saken att göra, utan spänningen. På samma sätt uppstod förmodligen geartiming-myten, när någon frågade hur man ska ställa sector gear, och någon visar på ett ungefär hur det ska stå utan att kuggarna ska vara ivägen för pistong osv, och man börjar direkt anta att det måste vara exakt precis så annars failar "timingen".
SA skadas på två sätt: värme genom effektförlust, och igensotning genom överslag.
Överslaget (ljusbågar) kommer av motorspiken, inte av batterispänningen. För överslag genom luft krävs 10000V/millimeter (eller är det 1000? :3). Skitsamma, det är när du släpper avtryckaren och motorns induktans tvingar upp spänningar över 1000V som det blixtrar till, inte innan när spänningen är lika med batterispänningen. Alltså beror överslaget på motorns hastighet och induktans, vilket hög batterispänning bidrar till, men inte står i direkt korrelation till. Alla SA sotar igen, oavsett spänning.
Effektförlusten (värmeutvecklingen) kommer av spänningen över SA (som bestäms av SAs resistans i förhållande till resten av elsystemets resistans, och av den totala batterispänningen som skall delas upp), och strömmen genom SA (som bestäms genom batterispänningen genom totala elsystemets resistans(impedans)). Alltså är risken för smälta SA absolut högre i direkt korrelation till högre batterispänning (jag har dock sett SA som smält av 8,4V :3).
Internetmyter dör hårt :3 Man frågar "tar SA mer skada av att byta till 11,1V?" och får svaret "ja", varpå man tar med sig informationen "LiPo skadar SA", när batterikemin inte har något som helst med saken att göra, utan spänningen. På samma sätt uppstod förmodligen geartiming-myten, när någon frågade hur man ska ställa sector gear, och någon visar på ett ungefär hur det ska stå utan att kuggarna ska vara ivägen för pistong osv, och man börjar direkt anta att det måste vara exakt precis så annars failar "timingen".
Jobbar på Röda Stjärnan