G&P SA-problem

PFA

G&P SA-problem

Inlägg av PFA »

Fick för mig att byta ut det existerande SA:t i min CA-G3:a, och införskaffade ett nytt, fint från G&P. Nu ser jag dock att den nya SA:n saknar de kontaktbleck som skall koppla samman eldväljaren (selector plate) och SA:t, och undrar hur detta är tänkt att fungera. Även om jag är ny inom området "el och kontaktdon" inser jag problematiken i att kretsen inte kan slutas. Som det ser ut nu antar jag att det behövs införskaffas nya bleck från tredje part, men då är frågan; varför säljs G&Ps SA:s utan dessa? Eller är det måhända bara jag som är jättedum och gör/resonerar fel?

En relaterad fundering som uppstått är ifall säkringar blir överflödiga med deans-kontakter, eftersom G&Ps SA återigen saknar detta. Är även det något som är tänkt att lödas fast i efterhand? Känns otroligt omständligt om det skulle vara på så vis.

För att vara övertydlig:
Bild

Tack på förhand!
Tänk på döden! - Affärsredovisningar

fet_apa

Re: G&P SA-problem

Inlägg av fet_apa »

Kontaktblecken behövs inte, de är bara en extra säkerhet. När eldväljaren är i safe så kommer inte selector-plate:n sluta kretsen, och det går inte att skjuta.
Om du skruvar bort skruven du ringat in på det nya SA så kommer du se att blecket går direkt utan avbrott.
<insert 'cool' one-liner here>

PFA

Inlägg av PFA »

På så vis. Tyckte väl att det var aningen underligt. Tack skall du ha. Hur är det med säkringar, då? Ursäkta min okunskap, men jag vill inte bränna något.
Tänk på döden! - Affärsredovisningar

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Samma sak med säkringen. Är som det låter en extra säkerhetsåtgärd om något går knas i bössan, t.ex kortslutning i kablarna eller tvärstopp på grund av mekaniskt fel i gearboxen. Då ska säkringen gå istället för att någon annan del i elsystemet pajjar.

Är lite delat läger, en del (mig inkluderat) tar alltid bort säkringen och en del vill ha kvar den. Sluta tryck på avtryckaren om du märket att boxen inte går runt så brukar det inte vara någon fara för resten av elsystemet.
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar