projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Evilswede

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Evilswede »

Som övriga säger, Mycket intressant.
Hoppas utvecklingen går bra och att du får till hög precision på grejerna!

Håller tummarna för en lyckad framgång!

eddiepom

Inlägg av eddiepom »

Låter mycket interessant, ska bli kul och se resultatet. Gillar kopplingen till telefon,bra för att föra statistik mm.
Skicka ett pm om du behöver hjälp med app grafik framöver.
//K

Thinker

Inlägg av Thinker »

Tänk på att nogrannhet i beräkningar är en sak, nogrannhet i konstruktion är en annan, och med eller utan kalibrering en tredje.

Du har säkert tänkt på det men om du skulle missat det så tänkte jag bara påpeka att Ja +/- 0.3m/s är helt ok precision från mätning till mätning, men jag antar du använder två ljusstrålar (eller ev bara en vilket är en annan sak) och precision beror mest på samplingshastighet/tidbas nogrannhet, men skulle rekommendera dig öka avstånd mellan mätpunkter till betydligt mer än 10mm. Varför? För att ska du kunna hålla den precisionen i mätning/tillverkning utan kalibrering måste du ha sjuk precision vid fysisk montering av sensorer. Ett fel på bara 0.1mm vid monterings plats eller vinkelfel vs teoretiska plats motsvarar 1% av sträckan, vilket påverkar mätt hastighet mot riktig hastighet. Är det 50mm mellan mätpunkterna/strålarna är samma 0.1mm fel "bara" 0.2% av sträckan. Och 0.1mm är väldigt litet mått i flesta fall...

Min rekommendation är möjlighet till både kalibrering och att minimera fel under konstruktion på mätt värde vs verkligt värde.
This space intentionally left blank

Risch

Inlägg av Risch »

Kalibreringen kommer ska på telefonen, µprocessorn skickar endast antalet cykler per skott.
Detta räknas sedan om i telefonen och där är det inga problem att ändra distansen mellan de två sensorerna:)

Just nu sitter jag och ökar överföringshastigheten över ljudkabeln så att man inte skall behöva vänta i 20 år för att få ner alla skott under en match. Mätning och dylikt är redan klart. Jag siktar på lite betatestning / uppvisning under mitten av hösten. Men allt beror på hur mycket jobb och plugg jag har att stå i.

En sak jag insåg var att det kommer in för mycket ljus i en flamdämpare, vilket leder till att sensorerna inte märker av kulorna.
Originalet kommer alltså endast komma i ljuddämparformat, men jag kommer se till att göra det lätt att flytta om och testa egna varianter.

Tack för tipset Thinker! Jag skall absolut ha det i åtanke:)

@Eddiepom
Det kan nog hända att det dimper ner ett PM när appen är klar och måste kläs med något vackert också ^^

Bilder kommer upp när allting inte ligger på ett "bread board":P

Skriv svar