Tamiya VS Flatstift

TwinkleDew

Re: Tamiya VS Flatstift

Inlägg av TwinkleDew »

Jag lödade en kabel på ett cranestockbatteri igår när den gick av.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Flatstift har ungefär samma kontaktyta som tamiya så det blir ingen förbättring där, bortsett från skillnaden på nya flatstift och gamla o utnötta tamiya.
Guldplätering har egentligen bara funktion som oxidationsskydd på kontakter, det är den större kontakt ytan som ger förbättring i ledningsförmåga.
Ni har säkert lärt dig att guld leder ström bättre än koppar i gymnasiet. Det man glömmer nämna i skolan är att lödtennet däremellan inte gör det så det blir i princip ett +/- förhållande.

Summa: Kasta flatstiften och löd dit Deans.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Guldpläterade kontaktytor ger inte bara oxidationsskydd. Det minskar kontaktresistansen genom sin mjukhet mer än sin låga resistivitet, eftersom en hård och ojämn kontaktyta får en effektiv kontaktyta som är mindre än den hos en fysiskt lika stor guldpläterad yta. Guld har högre resistivitet än koppar.

Från hemsidan:
Olika vanliga metallers resistivitet (Ωm):

Silver:
1,59x10^-8
Koppar:
1,72x10^-8
Guld:
2,35x10^-8
Aluminium:
2,65x10^-8
Tenn:
1,01x10^-7
Stål:
01,6x10^-7
Jobbar på Röda Stjärnan

larseriklindstrom

Inlägg av larseriklindstrom »

Se där, jag kom ihåg fel. Men visst håller du med om att skippa flatstiften Skepparn?
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Ja.

Tamiya byter man till DEANs, flatstift byter man till 2mm guldstift (EC2-stift).
Jobbar på Röda Stjärnan

Shudnawz

Inlägg av Shudnawz »

...och, som någon nämnde, om du får några kontakter över (se till att du får det), bygg ett par adapters med korta kablar för batterilåningsmöjligheter.
Tamiya -> Deans och Deans -> Tamiya.
Dessa kan du dessutom använda om du bara har en laddare (t.ex. billaddaren för panikladdning under spel), men behöver ladda batterier med olika kontakter. Hade ett gäng såna till min gamla M4 som jag smällde in Deans-kontakter på, men av olika anledningar hade ett par batterier med Tamiya på. Alltid bra att ha.
Slow is smooth, smooth is fast

Affärsredovisningar (gamla forumet)

Skriv svar