projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Risch
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:04 pm

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Risch »

Det är absolut intressant. Tanken är att jag kommer göra en första beställning på 50-100 st. På så vis ser jag ifall intresset är tillräckligt stort för att satsa lite mer på det.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Skepparn »

Hur stora blir varje kort?
Jobbar på Röda Stjärnan

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Stygge »

100 ex är ju inte direkt en liten serie så bör inte vara omöjligt att faktiskt hitta något svenskt företag som kan fixa monteringen.
Är det enkelsidiga kort? Vet inte hur det funkar med våglödning på dubbelsidiga kort...

Ska kolla runt lite och återkommer om jag gör några framsteg.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Skepparn »

Om det är liten eller stor serie beror mycket på hur stora korten är, är de små så delar man upp panelen i stycken men löder som om det var ett kort, och sen bryter man i sär korten. Om jag skulle låta ett företag löda mina mosfetkort så hade 100 kort fått plats på 1 panel eftersom de är så små (jag köper 75x100mm laminat och det räcker till mer än 30 kort).
Jobbar på Röda Stjärnan

Risch
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:04 pm

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Risch »

Kul att se intresse. Då jag inte har allt bestämt än kan jag inte svara på storleken. Det är beroende på de slutgiltiga funktioner.

Risch
Inlägg: 9
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:04 pm

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Risch »

Liten update: Sitter nu och pular ihop kommunikations protokollet med telefonerna, fy satan för signal behandling XD.

Är det någon som har koll på vad en acceptabel/bra felmarginal är på en chronograf? Teoretiskt sett kan jag få ut hastigheten med +-0.3m/s i felmarginal när det är 1cm(!) mellan sensorerna. Om det är acceptabelt kommer man troligen kunna ha den i flamdämparen också.

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Skepparn »

Jag har ingen koll på vad chronos har för felmarginal nu, men om nån berättade att de har +/- 0,3ms så hade det varit helt ok för mig.
Jobbar på Röda Stjärnan

Tornado
Inlägg: 11
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:31 pm

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Tornado »

http://www.shootingchrony.com/manual_F1M1.htm
Accuracy: 99.5% or better. Displayed velocity will not differ from actual velocity by more than 1 part in 200, i.e., ±10 fps on a velocity reading of 2000 fps. Typical performance is generally better, and shot-to-shot repeatability is always more accurate, i.e., Reported Mean Instrumental Velocity may differ by as much as 0.5% from actual mean instrumental velocity, but Standard Deviation calculated from data gathered with a Chrony will always be closer than 0.5% to actual Standard Deviation for a string. This is an important fact because an accurate measurement of a load’s uniformity is of considerably more importance than is an exact measure of its average velocity.

Hammar
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:05 am

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Hammar »

Av Tornados post att döma så är du nog ganska safe med +- 0.3ms hehe

Jag är klart intresserad av bygget, sålänge produkten FUNGERAR så är det lätt värt dom pengarna, men då är jag mest intresserad
av en ljuddämpar-variant så man byta mellan flera bössor, en flamdämpare är lite mer gun-specific.

Blackinsv
Inlägg: 37
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:46 pm

Re: projekt: Utveckling av ny typ av chronograf

Inlägg av Blackinsv »

Mycket intressant tråd måste jag säga.

Är själv intresserad av att ha en. Så när den är klar ska jag ha en :P
Sedan själva storleken, om det får palts i en ljuddämpare skulle det vara riktigt bra!
ICS M4 USER

Skriv svar