Generellt motorproblem - tech help needed.

Hammar
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:05 am

Generellt motorproblem - tech help needed.

Inlägg av Hammar »

Tjenare gubbs!

Jag har under årens gång stött på ett återkommande problem i borstmotorer för airsoftbössor som jag skulle vilja få lite klarhet i.

vi kan använda min Lonex A1 som exempel.
Den är ungefär ett år gammal och har använts ganska friskt, den har blivit rengjord 2 ggr och har fungerat klockrent tills nyligen.

Symptom: Motor går ej igång efter att ha stannat.
Temp Lösning: vrid ett hack på motorn så borstarna får kontakt med nästa uppsättning kontaktytor på commutatorn så rullar den igång.

Finns det någon lösning på detta? nya borstar hjälper inte, det är som att gapet mellan com'arna helt magiskt har blivit för stort eller dylikt.

Hjälp önskas då motorn för övrigt är i gott skick.

Lazt
Inlägg: 247
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:34 pm

Re: Generellt motorproblem - tech help needed.

Inlägg av Lazt »

det är med stor säkerhet en lindning som brunnit eller släppt från sin com-point. möjligt att det går att löda fast eller linda om den men inte värt besväret.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Generellt motorproblem - tech help needed.

Inlägg av Skepparn »

Kan även bero på sot på rotorn. Min dremel betedde sig likadant, och slutade efter att jag putsat bort allt sot.
Jobbar på Röda Stjärnan

Hammar
Inlägg: 9
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:05 am

Re: Generellt motorproblem - tech help needed.

Inlägg av Hammar »

sot är det inte, motorn är helt nyrengjord och det gjorde ingen skillnad.

Borde väl gå å kolla med en multimeter om en lindning är screwed eller?

Känns lite som att motorns performance borde dala drastiskt om en lindning har helt dött? motorn spinner ju på fint som fan med bra tryck, bara den inte är i det "döda" läget ifrån start.

Skriv svar