Resistansen i Tamiya kopplingar

afe

Resistansen i Tamiya kopplingar

Inlägg av afe »

Nu är Deans beställda, underskattade visst elektrisk resistans oerhört mycket... :shock:

Har trott att alla mina batterier, motor kol, motorn och shimming varit dåliga. Jag har bytt och mekat allt för att få bössan att gå bra men nu vet jag svaret, en skarvkabel med 3st tamiya kopplingar. :evil:

Har alltid rynkat på näsan till att resistansen i Tamiya ska ha varit ett problem. Från att bössan inte kunde skjuta med 9,6 v batteri till en rejäl ROF har fått mig att ändrat uppfattning och förstå hur underskattat det kan vara.

Man kan alltid diskutera om detta kanske är ett överdrivet exempel pga av att Tamiya kopplingarna kan har börjat erodera lite men att de kan få dessa konsekvenser hade jag aldrig väntat mig. :P

ohman

Re: Resistansen i Tamiya kopplingar

Inlägg av ohman »

Välkommen i klubben :)

Det är väldigt stor skillnad på att ha en deans- eller tamiyakontakt. Var tveksam själv tills jag installerade deans i första bössan. Efter det är det inte ens öppet för diskussion om man ska låta tamiyan sitta kvar när man köper något nytt :P
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Kontakter är alltid av ondo. Så ÄR det.

Såg en film som jämförde Tamya och Deans. Samma bössa fick 10% högre ROF genom att enbart byta till Deans. Lägger du sedan till grövre kablage så har du ett skitbilligt trim.

Kalle

Inlägg av Kalle »

Yep. Det första som händer när jag köper nytt är nya kablar, bort med allt vad säkring och kontakter heter. Löder kablar direkt på motorn osv, den enda kontakt som ska finnas är den till batteriet, givetvis deans. Detta innan jag ens testskjuter bössan. Det händer medan batteriet ligger på laddning inför första testet.
Kostar inte ens 10kr för materialet.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

afe

Inlägg av afe »

Låter som en bra idé med nya kablar också, ska starta en ny tråd om det för att inte gå så mycket OT :P

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

"Vågar" ni löda kablarna direkt på motorn alltså?
Grövre kablar var en ny version för mig, värd att undersöka, men löda direkt på motorn.. :geek:

themetalpope

Re: Sv: Resistansen i Tamiya kopplingar

Inlägg av themetalpope »

Jag löder alltid direkt på motorn om jag kommer åt. Är lite trångt i m4 pistolgrepp men det går.
SST- Vi är inte bra men vi har jävligt skoj

http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=1970

Thinker

Inlägg av Thinker »

Jag föredrar fortfarande tamiya kontakter men se till att ni skaffar BRA tamiya kontakter, för oftast är det dåliga saker som följer med i många fall som eroderar osv, samt många tenderar misshandla sina kontakter, och det tycker tamiya inte om, dean är mer robusta.
This space intentionally left blank

Kamphund

Inlägg av Kamphund »

Löda kablarna direkt på motorn fungerar utmärkt på tex AK och G36 som har en motorvagga. Att löda på modeller med lös motor verkar ganska opraktiskt då man måste löda av dom inför alla eventuella mek.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

afe

Inlägg av afe »

Thinker skrev:Jag föredrar fortfarande tamiya kontakter men se till att ni skaffar BRA tamiya kontakter, för oftast är det dåliga saker som följer med i många fall som eroderar osv, samt många tenderar misshandla sina kontakter, och det tycker tamiya inte om, dean är mer robusta.
Du har mycket rätt i korrosionen på koppar, är nästan säker på att det var mitt problem. Nu är det dock bytt till deans och jag är mycket nöjd :-D

Skriv svar