Förkunskaper
Det här är gymnasiefysik, så om ni har det färskt i minnet kan ni skippa den här delen
Folk pratar lite fritt om hur hög volt och hur många ampere dom ska ha i sina batterier, men dom korrekta termerna är:
- Storhet - SI-enhet (förkortning)
- Spänning - volt (V)
- Ström - ampere (A)
- Effekt - watt (W)
- Batterikapacitet (måttenhet för elektrisk laddning) - amperetimme (Ah)
- Urladdningshastighet - Discharge rate (C)
När du utvärderar ett LiPo-batteri ska du kolla på på dess urladdningshastighet (C), spänning (V) och batterikapacitet (mAh).
Vi utgår från ett LiPo-batteri med följande egenskaper:
- 7.4 V
- 2000 mAh
- 20-30 C
För att ta reda på vilken ström batteriet klarar av att leverera multiplicerar du urladdningshastigheten med batterikapaciteten, dvs i det här fallet:
Observera att 2000 mAh = 2 Ah. 60 A är alltså strömstyrkan som batteriet levererar. Om du bara jämför batterier med samma spänning (dvs. du har bestämt dig för att t ex köpa ett 7.4 V-batteri) så kan du sluta här; det är bara att börja räkna och jämföra olika batterier. Grundregeln är: ju mer ström, desto mer power.30 C * 2 Ah = 60 A
Effekten då?
Watt's lag säger:
dvs i fallet med vårt 7.4 V-batteri får du ut följande:P = UI
Så effekten (dvs energiomvandling per tidsenhet) som det här batteriet kan leverera är 444 W. Nu har jag inte jämfört olika batterier och kan inte säga vilken effekt som är optimal, men det borde göra det lättare för dig att jämföra olika batterier. Om du har svårt att greppa det här med effekt, jämför med högtalare; ju högre effekt, desto högre volym.P = 7.4 V * 60 A = 444 W
Tillämpning
Jag tänkte göra en jämförelse för att visa hur man kan tillämpa detta. Säg att du funderar på dessa två batterier:
1500 mAh, 7.4 V & 20-40 C
1400 mAh, 11.1 V & 15-25 C
Vi börjar med 7.4 V-batteriet:
Och sen 11.1 V-batteriet:1.5 Ah * 40 C = 60 A
7.4 V * 60 A = 444 W
Så det visar sig att du får ut mer kräm ur 7.4 V-batteriet! Så om du inte vill bränna dina kretsar (förutsatt att du inte har ett Mosfet) kanske 7.4 V-batteriet är ett bättre köp i det här fallet Det jag vill visa är att 11.1 V inte nödvändigtvis alltid är bättre1.4 Ah * 25 C = 35 A
11.1 V * 35 = 388 W
Men... Folk säger ju att man ska köpa 11.1 V om man har mycket trim?
Det stämmer; även fast du kan få ut samma eller mer effekt med 7.4 V som med 11.1 V måste batteriet jobba mer med en låg spänning (vilket leder till att batteriet blir väldigt varmt). Enligt min erfarenhet räcker det med 7.4 V för ett M120-trimmat vapen, men med högre trim skulle jag köpa 11.1 V.
Mer information
Min vän Avalyst skapade en tråd om LiPo-batterier som inte riktigt tog fart, men informationen där är väldigt bra och jag tänkte att jag citerar honom:
Länk till trådenAvalyst skrev:Eftersom jag själv nyss gjort massa research på LiPO tänkte jag dela med mig av några sjukt bra videor på YouTube som går igenom en massa om LiPO, om laddare osv. Det faktum att killen som presenterar har en väldigt bred australiensisk dialekt är såklart bara ett plus.
All about LiPos
Titeln är rätt självförklarande, massa fakta om olika sorters LiPo. Allt är dock inte tillämpligt för airsoft.
Mycket bra förklaring av vad de olika siffrorna på batterierna betyder, framförallt hur C-värdet funkar vilket kan vara lite förvirrande.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJHlJYDJohc
How to charge a LiPo using a 4-button charger
Hur man använder sin LiPo-laddare (Typ IMAX B6 som många verkar använda). Innehåller en hel del bra fakta om laddare och batterier som kan verka självklart när man kan det men bra att veta om man inte är erfaren med elektronik osv.
http://www.youtube.com/watch?v=kvr-25yGeVk
What's Inside LiPo Chargers
Hur LiPo-laddare funkar, lite fakta om olika laddare samt för- och nackdelar.
http://www.youtube.com/watch?v=nUN2wvVS5IM
Nu uppmanar jag er att komma med synpunkter! Har jag fel? Hur hög effekt ska man ha på ett M120-vapen? M100? Jag vill ha en diskussion som kan vara till hjälp för folk som fortfarande inte har gått över till LiPo-batterier!