Installera Mosfet

Stygge

Re: Installera Mosfet

Inlägg av Stygge »

Temperaturen på spetsen spelar inte så stor roll som temperaturen kretsen uppnår.
Gör all min lödning med std tip till min Weller WTCP 51 och har än så länge aldrig bränt någon krets, AS eller annan.

Måste du värma så pass att kretsen börjar bli varm så gör du antagligen något galet, låten den vila en stund och försök igen.

Ett sätt att minska behovet av värme vid montering är att tenna sladden separat och att lägga en liten droppe lod på ytan där du ska fästa sladden innan du gör själva monteringen, då räcker det oftast med en snabb uppvärmning för att ytorna ska fästa ordentligt och minskar även risken för sk kallödning.

fester

Installera Mosfet

Inlägg av fester »

Jag tennar oftast både ladd och kontaktyta så lödningen går snabbt.
Behöver ej värma mer än typ en sekund.
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

MartinN

Re: Installera Mosfet

Inlägg av MartinN »

När jag gick kurs i förbindningsteknik fick jag lära mig att kolven ska ha 340 grader celsius om du kör med blyat lod och 350 grader vid blyfritt. Om det var det du funderade över... Sen ska du värma så kort tid som möjligt. Dock måste lodet flyta ut så det fäster och det inte blir en kallödnig. Förtenning är att rekommendera, jag förtennar alltid alla delar innan jag värmer ihop det.

Skriv svar