Bunkerbygge

Sukiyakki
Inlägg: 34
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:39 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Sukiyakki »

Området är fruktansvärt stort, men det området som vi kommer kunna disponera är på ca 4-5 kvadratkilometer, det duger gott för lite mindre scenarion. Jag för fortfarande en diskussion med markägaren (som jag känner personligen) om hur stort område vi kommer att få röra oss på, han är lite skeptiskt angånde det här med tyska uniformer (inte personligen, men det rör sig bärplockare å sånt i skogarna på sommaren).
Kunskapen i byggnadskonst finns tillgänglig i både mig och en person till som är involverad, så allt är nästan klart :D.

Imperator
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 05, 2012 4:54 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Imperator »

Jag som är bekant med området, traktorerna och hur man använder en spade, kommer garanterat att utlåna mina svettiga hårt arbetande RS-muskler till detta projekt!
Сектор газа
Hail Adidas

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Knasp »

Mitt förslag skulle vara att bygga en försvarslinje eller kanske hellre två tre positioner på området med olika försvarspositioner (värn, bunkrar osv).

Lite inspiration:

[quote]Bild

Bild

Bild

Bild

Tyska soldater i skyttegrav:
trench3.jpg

Sukiyakki
Inlägg: 34
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:39 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Sukiyakki »

Låter inte helt dumt, blir kanske lite roligare om man får springa runt lite?

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Knasp »

Beror ju på vad markägaren går med på. Det vore jävligt coolt inte minst för ww2 airsoft och historisk reenactment med ett större system av skyttegravar/försvarspositioner alá en frontlinje. Jag vet då ingen airsoftplan som har ordentliga skyttegravar eller försvarsvärn att tala om.
Vill han hyra ut marken vore det något attraktivt osv
Nackdelen är väl att man förstör mark & terräng om man gräver en massa så frågan är väl hur mycket?

Alt. Kan vi bygga ett antal försvarspositioner liknande din bunker dvs små isolerade punkter i landskapet. Mer som små baser som i valfritt battlefieldspel, hehe.

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Köhler »

Som jag förstått det så började många stödjepunkter med vanliga skyttevärn som sedemera byggdes ut med förbindelsegravar och sedan korsu/bunker ifall det blev riktigt permanent. Hur ni än väljer att göra så är detta guld, en våt dröm så att säga ^^
PANZERGRENADIERE!

Sukiyakki
Inlägg: 34
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:39 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Sukiyakki »

@Köhler Du har nog förstått rätt ;) Ju längre man stannade på samma plats desto mer grävde man, kollar man på bland annat finska krigsfilmer så kan man få se en hel del schyssta konstruktioner ;)

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Köhler »

Så sant så :) Det är även viktigt att anpassa försvarssystemet efter terräng. Det skall ju vara svårintaget ;)
PANZERGRENADIERE!

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av TAC Ordinator »

Detta är ju helt strålande!!! :P

Något följande har jag hoppats på länge. Vi i TAC har haft en del projekt med värn på diverse scenarion - men haft problem att ha de permanent på någon mark. Detta har medfört att det mest har blivit enstaka värn som sedan fylls igen efter en kortare spelsäsong eller som på andra ställen direkt efter spelet.

Värn, bunkrar etc tillför ENORMT till att skapa känsla.

Men en erfarenhet vi har är följande:
Syftet med försvaret på riktigt i krig och i airsoftspel är inte riktigt samma sak alltid!

Ibland kan spelet bli för låst om värnen, bunkrarna är (för) bra gjorda. Då det i airsoft inte finns sprängmöjligheter (artilleri, eldkastare och diverse annat) som på riktigt, så är de i värnen mer eller mindre safe.

När vi körde genomföranden när värnen var för bra taktiskt byggda resulterade det i att de anfallande till slut inte ville springa på och svettas, få ont för att aldrig lyckas ta sig fram. Visst det va kul för de i värnen, men sedan... anfallen avstannade blev det tråkigt för alla.

Så vi tänkte om lite. Som i gamla goda dataspel där arenorna är gjorda så att det går att ta sig fram relativt väl i skydd nära fienden på vissa ställen. Bunkrar, värn i spelen är med flit inte väl planerade för försvararna alltid, alltså.
Så det vi gjorde var att vi konstruerade de värn som skulle vara med i strid mera spelvänligt. Ex, att vissa platser är lite mera exponerade eller nära vegetation så fienden kan göra mindre överraskningar, med mindre styrka som kanske smygit sig fram. Därifrån kan man sedan ta sig bit för bit framått i värnen.

Värnen kan ju vara gjorda så också att de täcker jättebra ett område men inte alltid 360 grader så att fienden kan komma i ryggen, eller från någon sida som värnen inte tecker lika bra. Då blir försvararna tvingade att ha flankskydd etc.

Hur som detta är bara lite tankar och erfarenheter sedan tidigare.


Detta projekt verkar hur bra som helst iaf.

Jag kommer mer än gärna och hjälper till någon gång om det sskulle behövas under vår/sommar. Är övertygad att fler från TAC kan ställa upp.

Sukiyakki
Inlägg: 34
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:39 pm

Re: Bunkerbygge med kommande bunkerhelg!

Inlägg av Sukiyakki »

@TAC Ordinator
Det är sådana här tips som uppskattas. Tanken är att bunkern istället för att ligga väl försvarat på en höjd/kulle, så tänkte vi att den skulle ligga i en sänka eller liknande, så att den blir lite svårare att försvara. Man vill ju gärna ha lite rörelse och flyt i de scenarion som kommer att spelas upp.
Vi planerar för fullt, och tar gärna emot synpunkter å tips så att vi kan utveckla det här så bra som möjligt.

Skriv svar