Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Namboy »

Vad jag vet så användes M42 ända fram till krigsslutet, mycket pga personlig preferens men också lagerproblem när det gällde M1943-uniformen.
"We're surrounded. That simplifies things."

Hallstrum
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:01 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Hallstrum »

Detta är korrekt, Var en hel del veteraner som Gillade M42an och Behöll den. Dock så använde de dem i väldigt liten utsträckning i strid då det var en status symbol att äga en. Majoriteten av Ersättare från staterna Fick ut m43 uniformen, Airborne Riggers Började Konvertera Alla M43 uniformen dom kunde få tag på så att uniformen mötte de behoven som trupperna hade
Quartermaster 2nd Armored

In space, No one can hear your german techno music !

Sergant
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:11 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Sergant »

Ok. Så det är helt ok att man köper den där Musette bagen? Sen en annan sak, det som skiljer "vanliga" infanterister med M43 och fallskärmsjägare med M43 var det byxorna? Tänkte om alla hade samma jackor? Har aldrig hittat en fallskärmsjägare jacka.
Mvh Simon

Hallstrum
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:01 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Hallstrum »

Korrekt- M43 jackan var i mångt och mycket designad efter m42an, så det behövdes inte göras några drastiska ändringar.
Dock en notering på ryggan. Den användes i extremt liten utsträckning under 1945 av trupper ur 34th infantry division. Jag vet dock inte om airbornes fick ut den Musette bagen över huvud taget. Jag återkommer om jag hittar nått konkret
Quartermaster 2nd Armored

In space, No one can hear your german techno music !

Sergant
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:11 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Sergant »

Okej, vad är det för skillnad? Jag har nästan ett komplett akta rigg.... behöver MB, pistolhölster och för pistolmagasin för att få ett helt äkta.
Mvh Simon

the 101st collector
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 25, 2012 7:17 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av the 101st collector »

Sergant skrev:Jag som kör med M42 jump suit, kan man använda grejer från 1945, som denna :http://www.militarysklad.cz/mala-polni- ... 5-16070057? För jag brukar nämligen beställa grejer därifrån, och vill helst ha så mkt äkta grejer som det bara går.
Som Hallstrum skriver har inte heller jag sett att den modellen användes av Para den senare delen av kriget. Jag kan definitivt ha fel dock.

Det enda som skiljer vad jag kan se från modell 1936 är just anordningen på ryggans front( där fältspade etc kan fästas) så skillnaderna är ytterst små.

Första m1936 är i kulör OD#3 (mer khaki-färgat)
Den andra som kom ut var OD#7(grönare färg) detta för att man ansåg att OD#7 passade bättre i Europas klimat.
Båda av dessa är korrekta, då man blandade dessa väldigt mycket. Rent estetiskt tycker många att man ska ha allt mer eller mindre i samma kulör OD#3 eller OD#7, men i krig struntar soldaten i det stora hela om ryggan är grön och m1 carbine-fickorna i khaki.
Det är snarare samlare som har yttrat sig att det är okorrekt att ha olika kulörer på utrustningen i min åsikt.

Summa summarum, vänta tills du hittar en m1936 musettebag istället, eller tills någon hittar en fallskärmsjägarbild som visar motsatsen 8-)

Sergant
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:11 pm

Re: Guide Amerikansk Infanterist Och Airborne 1942-1945

Inlägg av Sergant »

OK tack så mkt. :)
Mvh Simon

Skriv svar