Sprayfärg M1-hjälm

TAC Gladius
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 25, 2012 3:25 pm

Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av TAC Gladius »

Nu inför senaste Ruhrspelet märkte jag att min M1-hjälm var en antagligen dansk civil då den är gråblå i färgen, bild finns i tråden om spelet.

Är det någon som provat de sprayfärger som finns för att just måla m1hjälmar i US ww2 grönt på exempelvis Desertrat och Röda stjärnan?

Kommentarer om färgton, tillvägagångssätt och hållbarhet uppskattas!

the 101st collector
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 25, 2012 7:17 pm

Re: Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av the 101st collector »

Hej, jag själv har använt mig av humbrol 155 för målandet av mina m1 hjälmar, fick själv tipset här på forumet för massa år sedan.
Dock är det inte sprayburkar, men dutta på färgen med en svamp, och strö på med malen kork emellan för att få en tidsenlig struktur på hjälmens yta.
(jag var 82nd på ruhr, om du vill kolla hur min hjälm såg ut, fast jag kom på att det kan vara svårt att se pga av nätet och jutevävsbitarna som skymmer:P)

TAC Gladius
Inlägg: 23
Blev medlem: fre maj 25, 2012 3:25 pm

Re: Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av TAC Gladius »

Tack för tipset! Skall alltså korken strös på efter färgen, och sen tas bort bara för att ge ytstruktur, eller skall den vara kvar?

the 101st collector
Inlägg: 3
Blev medlem: fre maj 25, 2012 7:17 pm

Re: Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av the 101st collector »

Dra på ett lager färg först, så strör du på korken innan färgen torkat, så korken fastnar. Sedan duttar du på ett eller två lager över det med färg, funkar fint! Korken ska alltså vara kvar (låt korken vara väldigt finmalen, då den kan svälla något pga att den suger åt sig lite färg)

mvh

Sergant
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:11 pm

Re: Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av Sergant »

Det fungerar även att strö med sand. :-)

Mvh Simon
Mvh Simon

Hallstrum
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:01 pm

Re: Sprayfärg M1-hjälm

Inlägg av Hallstrum »

När jag målar mina hjälmar så använder jag en färg som jag får specialblandad hos färgbutiken, jag drog med min original hjälm så tog dom ett färgprov och fixade till på det sättet, I fält så hände det att jänkarna använde sand istället för kork, resultatet blir lika bra hur man än gör det :P
Quartermaster 2nd Armored

In space, No one can hear your german techno music !

Skriv svar