Tyska sektionen - Infanterie Zug

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

Jag använder stövlar som är repros från Epic Militaria (Länk: http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... hing-boots) och kvalitén är kanon. Jag har inte gått in dom riktigt än så man blir lite trött i fötterna efter en dags spelande, men det lär gå över så fort lädret mjuknat lite mer. Det hjälper också att ha tjocka sockar, gärna dubbla, för att undvika skoskav och liknande helvetesplågor.
När det gäller storlekarna på dom så har jag ~42 i mina vanliga skor, beställde stövlarna i 42 och de sitter skitbra med ett par tjockare sockar. Det är viktigt att fötterna inte rör sig inne i stövlarna! För att vara riktigt säker kan du be återförsäljaren om de exakta måtten på innersulan i millimeter och sedan mäta dina egna sulor från ett par skor som sitter bra på dig. :)

Jag har bara behandlat mina stövlar med impregneringsspray och det funkar bra. Jag valde att inte behandla med skokräm då jag gillar den mörkbruna nyansen mer än svart! Ska dock behandlas med en lätt dos läderfett nu när man dammar av dom inför våren och sommarens spel. Finns bilder med soldater med obehandlade kängor och stövlar så det förekom både och.

EDIT: Den enda "nackdelen" med de stövlarna är om man måste korsa en asfalterad väg eller betonglagd mark... CLACK-CLACK-CLACK-CLACK!!! :lol:
"We're surrounded. That simplifies things."

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Knasp »

Jag har ett par låg-skor från Sturm. Tror man ska beställa lite större storlek för att få plats med sockor. Men gör som namboy beskrev.

Sturm:s ska tydligen vara av väldigt dålig kvalite och jag har fått rådet att fetta in dem så mycket som det bara går.
Det gäller nog alla skor/stövlar ni köper. Vill ni att de ska hålla så ta som vana att fetta in dem mellan varje användning. Fetta även in läderklackar/undersulor i läder!
Om man inte har råd att köpa nya stup i kvarten.

Vi får se hur länge mina håller...
Senast redigerad av 1 Knasp, redigerad totalt 0 gånger.

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Ifall man skall inrikta sig på late war så var lågkängor absolut vanligast då lädret var dyrt och tyskarna strävade efter att förenkla allt för att spara på material.
Angående sturm så kan jag bara säga att man får det man betalar för och i sturms fall skräp. Lädret är av dålig kvalité som spricker och går sönder och sulan släpper lätt då den endast är limmad.
Jag har satsat på ett par dyra men väldigt bra skor från en tysk skomakare som gör de absolut bästa jag har sett.
http://www.lederarsenal.com/en/pages/ba ... ht-199.php

Har ett par av dessa och de är super, de behöver fettas in mycket för att bli riktigt fina i färgen samt så kan jag rekomendera att man går in dem ett tag innan spel. Storlekarna är vanliga europeiska storlekar. Vill du ha dem svarta så kan du ange det hos den handlaren jag länkade men vill du ha dem naturfärgade så är det läderfett, vax eller snozeal som gäller och mycket. Man kan med fördel stoppa in en go iläggsula i dem så det blir mycket bekvämare :)

Sedan valet mellan marschstövlar och lågkängor får man välja själv. Du låser dig till mer late war scenarior med lågkängor. Jag älskar lågkängor med damasker för att jag är svag för den looken och late war i allmänhet.
PANZERGRENADIERE!

Hischnick
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 16, 2012 6:13 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Hischnick »

Jag har svårt att tänka mig att sturm skulle vara så dåliga. De kostar ju "ingenting" så jag är lite sugen på att testa att köpa ett par också. Som son till skomakare, uppvuxen med syl i hand, tror jag att man, med rätt vård, kan hålla ordning på ett par sturmskor i tjusande ordning.

Men, ni som vet! Är det så att det förekom stövlar/skor i annan färg än svart? Om man köper någorlunda seriösa skor, så kommer dessa i naturfärg. Svärtade soldaterna dessa själva? Hur svärtades de? Narvsvärta eller bara färgat vax? I vilket fall, så måste ju färgen underhållas, och då slitaget på skor var stort och underhållet ibland, undermåligt så tordes ju välslitna stövlar få en mörkbruk/grå ton, snarare än djupsvart.

Jag tycker mig också få för mig att skodonen ibland syddes med köttsidan utåt? Kanske är det bara detaljer. Är detta riktigt?

5 april 2013, 14:15:

Finns det någon estetisk skillnad mellan sturms skor och ett par seriösa, säg lederarsenal?

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

De delades ut ofärgade, vad jag vet. Det var den enskilda soldaten som färgade/putsade stövlar och kängor, och de flesta gjorde det också. Dock ser helsvarta fel ut i mina ögon, då det nästan alltid syns bruna nyanser som lyser genom den svarta krämen på färgbilder från kriget.

De tyska stövlarna tillverkades med köttsidan utåt på själva skaftet, medan den råa sidan av lädret var utåt nere vid själva foten. Jag har för mig att hela kängorna var med den råa sidan ut, men vet inte säkert då jag aldrig pillat på ett par själv! :)

EDIT: Här är bra "före- och efterbilder" på stövlar från AtTheFront:
Bild
Bild
"We're surrounded. That simplifies things."

Hischnick
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 16, 2012 6:13 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Hischnick »

Snyggt!

Vet någon varför köttsidan är utåt på den nedre delen(chassit)? Vad har det för praktisk funktion?
Man kommer ju aldrig kunna få en spegelblänka i köttsidan.

Oavsett om man svärtar eller vaxar dem svarta så kommer det snabbt att lysa igenom.
Är At the Fronts stövlar bra?

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Namboy »

Jag har faktiskt inte den blekaste aning om varför, så någon annan kanske får svara på den frågan! :) Skulle dock inte förvåna mig om det är ett rent estetiskt beslut, då
tyskarna verkade lägga ganska stor vikt på att saker skulle se bra ut.
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av ATFs stövlar, men har hört att de ska vara riktigt bra. ATF verkar göra riktigt bra reprogrejer öht, så det skulle inte förvåna mig om
de är kanon. Själv använder jag stövlar köpta från Epic Militaria (har dock ingen aning om var dessa tillverkas) och de är riktigt bra; sömmarna, lädersulorna och hantverket i allmänhet
ser mycket bra ut för £120. De levererades behandlade med lite mörkare skokräm/vax/vad-det-nu-kallas och har en riktigt fin finish i min mening (det kan vara både en för- och nackdel
för vissa att de levereras behandlade, jag bryr mig inte då de ser skitbra ut).
EMs stövlar hittas här: http://www.epicmilitaria.com/product.ph ... hing-boots
"We're surrounded. That simplifies things."

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Köhler »

Bra information ang lågkängor http://www.dererstezug.com/lowboots.htm
Bra information ang hur man svärtar sina stövlar och kängor http://www.dererstezug.com/blackeningboots.htm
PANZERGRENADIERE!

Hischnick
Inlägg: 14
Blev medlem: ons maj 16, 2012 6:13 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av Hischnick »

Man skall alltså inte svärta dem på riktigt?

notthebees
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 08, 2013 6:27 pm

Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug

Inlägg av notthebees »

Hejsan!

Jag är total newburger, så tänkte att det kanske lämpar sig bättre att posta här istället för att göra en helt egen tråd.

Hade tänkt börja med WW2airsoft inom en snar framtid och just nu lutar det åt tysk inriktning. Dock kan jag tänka mig att jag (åtminstone till en början) kommer känna mig lite obekväm i paltor prydda med swastikor och liknande symboler. Kan ni tänka er att se tyska soldater som inte alls bär dessa, eller finns det acceptabla sätt (som ser tidskorrekta ut) att täcka upp dem? Som jag förstått är örnen redan fastsydd på de flesta repro-jackor, så det känns onödigt att pilla bort den om så är fallet.

Skriv svar