Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Tycker det är kul att fler och fler bidrar till diskussionen!

Jag tror att storspel är en bra idé och att det är viktigt att vi lyckas samla så många som möjligt och få till ett riktigt lyckat spel.

Håller alla med om det som Collins beskriver angående airsoftare och reenactors?

Själv är jag intresserad av ww2 som en historianörd och framförallt genom alla krigsfilmer jag sett under min uppväxt.
Min fördom är att de som bemödat sig skaffa utrustning, även airsoftare, har ett intresse för att gestalta och leva sig in i den tidens soldatliv, strid och kamratskap osv. Eller så kanske de flesta bara vill kriga airsoft i coola uniformer, vad vet jag? :roll:

Var kan reenactors och airsoftare mötas då?

Kan reenactors tänka sig att acceptera att alla inte har korrekt, fullständig utrustning? Kan de tänka sig att spela med ungdomar som inte har samma kunskap och koll? Kan de tänka sig att kriga med airsoftbössor trots orealismen?
Och för att vända på steken. Kan airsoftare tänka sig mer inlevelse, rollspel?, striktare militärstruktur/befälsordning m.m.?
Kanske kan det arrangeras spel/sceaion med olika fokusområden? Reenactors kanske kan bjuda in till evenemang med syftet att lära airsoftare det de önskar och tvärtom?

Sen har airsoften problem såsom att de vanligaste vapnen inte ens finns representerade eller tillgängliga men det är svårt att förändra.

Jag tror dock att vi kan bli fler som håller på med hobbyn och bli bättre på att göra oss själva schysta spel. Med en annan inställning kommer det inte att gå iaf.

rike
Inlägg: 386
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av rike »

De första seriösa milsimmen jag var med på för 8-9 år sedan var inte gearkrav så höga, man lade mer fokus på uppdrag osv. Efter det har det där med korrekt gear fullkomligt exploderat. Kanske en ww2 start skulle börja på samma nivå för att bygga upp intresset.. ?

Collins
Inlägg: 94
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:31 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Collins »

För min egen del så är det klart att jag kan spela med folk som inte har nivå som mig själv, det är ju ändå airsoft där vi skjuter plast, har skyddsglasögon och batterier i bössorna, då kan det inte bli helt 100% ändå. Anledningen till att jag själv inte åkt på nått spel än är för att jag inte har en bössa än och jag personligen kan inte dyka upp med nått annat än ett korrekt vapen.

Vi är några reenactors som kanske ska åka på den där airsoftmässan nästa år för att visa upp oss.
Nu är ju det här med reenactors bara en väg att gå men det skulle ju tillföra nya spelare och många reenactors har även spelat eller spelar airsoft fast då med mer modern inriktning.

Man kan ju börja med att kanske planera ett halvstort spel på nått bra ställe nästa vår och så får man se hur det går, arrgruppen bör då rimligtvis bestå av folk från alla sidor. Ett event med lite pyro, orderbrev och kanske fordon lockar säkert folk från lite avstånd med.

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Jag vet att TAC är sugna på att arrangera ett större spel i vår, vid kristihimm, 9-12 maj. Upplägget är inte bestämt än så det är ju en ide för samarbete.

Men vilka bör då vara med och arrangera? Ska man höra med alla reenactment föreningar och fråga om några är sugna på att vara med och arrangera eller bara komma och spela??

Håller med om att det bästa är att sikta högt, redan från början

Första steget är kanske att inventera vad vi har för intresse, vad folk spelar och vad folk vill ha för slags spel?

Collins
Inlägg: 94
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:31 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Collins »

Ett tvådagars västfront-spel med ordentlig fokus på uppdrag och handling hade ju inte varit fel. Det gäller bara att välja någon bra tid och plats där det är korrekt att både amerikaner, britter, heer och wss var med.

Bäst är kanske att bestämma tid, plats och bakgrund för arrangemanget och sedan skicka ut en förfrågan till alla ww2 föreningar, såväl airsoft som reenacment.

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Ja, det låter som en bra idé! Rent spontant utan djupare historiskt grävande är väl market garden en given valmöjlighet.

spark-retard
Inlägg: 48
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:41 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av spark-retard »

tänk även att vi har FJ med i bilden.

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Har aldrig spelat vid Bockaby men det verkar ju vara ett schyst område. Det mest orealistiska är väl det otidsenliga klottret och paintballfläckarna. Är man ute i god tid och förbereder, kan man nog täcka över det värsta med vattenlöslig färg, smeta på lera eller kanske hänga för tyska baneer & camo-nät... Men det kanske bara är onödigt jobb.
Fotograferna kan ju tänka på vad de inte vill ha med i bilderna och placera sig därefter.

Verkar som vi är några här som är peppade på att hjälpa till att arrangera. Och vi behöver nog bilda en grupp som planerar och förbereder. Ju fler från olika föreningar desto bättre!

En inbjudan till något som detta görs väl bäst från en rutinerad arrangör och veteran?

Alla som har skrivit i tråden: Vad tycker vi om plats, upplägg och datum för spelet?

Köhler
Inlägg: 96
Blev medlem: fre sep 07, 2012 1:42 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Köhler »

Ett bra forum att organisera saker på är facebook, fast då utgår jag ifrån att flertalet har ett konto där?
Lättast är ifall man skapar en egen grupp, eller en arrangörsgrupp. Smidigt sätt att bolla idéer på :)
PANZERGRENADIERE!

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Xarzus »

Job's done.

Till att börja med, ett bättre namn?

Skriv svar