Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Namboy »

Tyvärr tror jag att, om man enklare vill få till WW2-spel med större deltagarantal lite oftare, man får kompromissa när det kommer till spelplatsen. Bockaby är nice men, som du säger, ser för jäkligt ut med allt kladd. En häftig miljö att spela i hade varit runt någon gammal försvarsanläggning från beredskapstiden/strax efteråt (typ de man ser utspridda längs med kusten). Dock är nog även där ganska nerklottrat, men ändå!
Utrustningskraven tycker jag däremot att man inte ska försöka tumma för mycket på.

Btw, har begärt att få bli insläppt i gruppen på Fejan!
"We're surrounded. That simplifies things."

Collins
Inlägg: 94
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:31 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Collins »

Bra initiativ tycker jag, nu ska vi bara ordna ett spel med ;)

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av SgtMcNasty »

Har inte lusläst alla inlägg men här är mina 2 öre.
Att få ihop ett stort spel där man kanske lägger det centralt geografiskt med tanke på var utövare finns (Bockaby är ju ett förslag).
Sen att folk faktiskt då ser till att komma. Ta ledigt från jobb, familj eller annat. Folk kan åka till England för att se fotboll men inte
ta ett par dagar ledigt för WW2 AS.
Jag är ju en av dom som gärna vill ha en ganska hög nivå på utrustning för jag tycker upplevelsen blir mindre annars och då
kan jag lika gärna åka på ett söndagsspel. Det hela bygger ju på att det är WW2. Sen behöver man inte ha var enda liten pinal
på uniform och sele, men inga svenska selar och sånt.
Jag åker gärna till England och spelar om jag kan få en bra upplevelse, men är mindre sugen att åka 3 mil för att se folk i helt fel gear.

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Jag tror de flesta kan skriva upp på det. Och min upplevelse hitintills är att alla verkar vilja ha korrekt utrustning och uppdragsbaserade/milsim spel.

Det som återstår nu är att hitta plats & arrangörer som kan bestämma en tidpunkt. Tills dess kan vi fortsätta sprida det glada budskapet och bolla idéer.

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av TigerZero »

Trodde tråden handlade om vad som behövdes för att få igång WW2-airsoft låter lite knasigt att börja med hårda utrustningskrav på spel då kanske? :) Eftersom det verkar vara det dom flest vill ha.

Självklart skulle det varit roligast om alla hade korrekt gear, men jag tycker det räcker gott och väl om man kan se vilken sida personen spelar för, det är iaf dom kraven jag vet att TAC haft förut och det tror jag ändå kan passa dom flesta,då kan dom som inte har så mycket gear än få prova att spela ett WW2 spel istället för att låsa ut alla som inte har ett komplett kitt.

Kanske räcker med en M40 tunic och ett tyskt vapen på tyska sidan eller en amerikansk uniform men tex en M4,M14 eller dylikt?
Blir utrustnings kraven för hårda får ni vänta er ett bra mycket mindre antal personer på spelen, vi är inte så jätte många som har kompletta kitt eller som spelar ww2 airsoft överhuvudtaget, finns många fler som bara har lite utrustning och håller på att bygga sina kitt men som hemskt gärna vill vara med och spela.
Blir bara roligare ju fler vi blir tycker jag! :D

Uppdragsbaserade/milsim spel är det som brukar fungera bäst och det som blir roligast :).

Någon som vet något mer om TAC skulle ha något ww2 spel nästa år? Dom är grymma på att planera och utföra spel! :D
SPRAY AND PRAY!

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Xarzus »

Jag tror ju på en kombination. :)

För det är helt sant att man inte kan förvänta sig att nybörjare har allt och korrekt, därför behövs det spel med lite lägre utrustningskrav för att kunna fånga upp folk. Men för att kunna behålla spelare måste det kanske till lite mer än basic krav ibland, jag har inte plöjt ner en löjlig summa pengar (slutade räkna när det blev femsiffrigt för nåt år sen) i min utrustning för att bara bli skjuten av någon med en M4. Jag är helt okej med det om det betyder att samma person nästa spel har gjort framsteg och kanske bytt ut vapnet mot något tidsenligt eller uppgraderat utrustningen.

Jag är också helt okej att åka på spel om spelupplägget är rätt även om utrustningsnivån är låg, men jag vill också kunna åka på lite spel med högre krav för att kunna motivera att fortsätta köpa in mer och bättre grejer. Det handlar om att tillgodose alla som håller på, det kan komma 10 nya spelare men det gör ingen skillnad om 10 gamla lägger av för att de tröttnat på att det inte finns något för dem längre.

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av Knasp »

Problemet i dagsläget är väl just att det varit dåligt med spel och spelare? De spelare och intresserade som finns verkar ha hyffsat med utrustning.
Jag tror väl isåfall snarare på att de som saknar utrustning kan erbjudas någon slags motståndsrörelse/volksturm eller civil roll.
Det är förstås upp till arrangörerna att bedöma vad de vill ha på sitt spel.
Saknar man vissa grejer kanske man kan låna det till spelet av någon som har flera ex.
Skor, byxor, jacka, bälte och något på huvudet är inte så svårt att samla ihop imho.

Men huvudfokus måste vara att få igång spel, för det är den främsta anledningen att folk inte skaffar sig utrustning.

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: Vad behövs för att få igång WW2-Airsoft?

Inlägg av SgtMcNasty »

Xaruz: Problemet blir ju att om killen med M4an skaffar ett korrekt vapen till nästa spel så kommer ju nästa med AK47 som inte hunnit skaffa grejjer och så rullar det på.
Finns gott om moderna spel där det finns ganska högt ställda krav som måste uppfyllas och det avskräcker inte utan tvärtom så ökar det intresset.l

Skriv svar