Nybörjarvapen/uniform - tysk inriktning? (split)

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av filipcombat »

Jaså, det visste jag inte :) Men har kollat på lite WWII airsoft bössor. Har fasnat för Dboy kar98 :) Men har hört att patronerna är rent ut sagt skit. Annars ser stg 44 nice ut :) Samt mp40, men är den i metall?
Som sagt får vänta tills jag blir 18 men man kan ju fortfarande kolla :)

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Sabre »

Vad jag vet så är mp40:n i metal, har dock inte erfarenhet av den. Men ser betydligt ut som metal.
Kolla in på Röda Sjtärnan (de har as-bössorna inte ut, så det är bara fråga om man får känna på en sådan).

dboys kar98 är ganska skräp, patronerna är det som gör den så dålig. Satsa hellre på en mp40 eller stg 44, då de har mer kulkapasitet och funkar bättre. Om du vill styra upp det så att du försöker köra korrekt impression, så tipar jag på mekaniserade trupper (typ 2nd SS-panzer "Das Reich", med både panzar och mekaniserat) då de hade oftare k-pistar än vanlgia fotslogers. Men forttfarande samma unfiromer. :)

Fanns vissa undantag av att de i panzer unfiromer slogs till fots, men vart inte vanligt.
I Flames of war (figurspel) boken "A Brige too far" så fanns det några panzer plutoner som slogs till fot, om du vill ha mer reference.
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av filipcombat »

Okej, men en sak jag är lite ''orolig'' över är att mp40 har ett sådant litet batteri. Bor i Linköping så lite svårt att åka o kolla ;)

Okej, men om man bortser från patronerna så är den vettig? Har hört att dem är gjorda i dålig plast. Kan någon bekräfta detta?
Stg är jag mer sugen på men dock så kom den ju så sent. Men man ju alltid tro att det är en MKB 42 istället ;)

Okej, men vad använda Das Reich för uniformer o det exakt? Du låter kunnig om detta ;)

OT: Vad kommer du spela när ekonomin är okej för dig? :)

Nu ska jag gå o sova! God natt på er :)

Nixon
Inlägg: 406
Blev medlem: ons maj 09, 2012 12:34 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Nixon »

Das Reich hade normala WSS-uniformer. Om du gör en generell 1944, så är det en blandning av ffa m40 och m43 i fältgrått, med tilläggsplagg i kamo, aningen/och m44 pea dot eller en smock. Hjälmöverdrag men inte i pea dot. Sannolikt kängor snarare än stövlar.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Sabre
Inlägg: 255
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:07 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Sabre »

En fråga först gällande förband: På vilken front vill du lira på? Väst, Öst elelr Italien?
Man kan ju också dra ihop någe DAK gear, men tror inte det passar så bra i Svensk skog. :P
Das Reich har samma uniformer enligt reglementet (svart för panzer, grågrönt för resterande och camo för lite vartstans)
men med anat regiments märke (SS på höger kragspegel, Das Reich märkte på andra).
Finns ju andra också, men beror på som sagt vilken front du vill ha ditt gear ifrån. :P

Kan ta och kolla med bössorna under den kommande veckan, om de har inne bägge två.

Vad jag kommer spela? Antagligen Brit (skottsk lutar det sig mer åt än kanadensare just nu, då kanadensarna såg mer med Tompson än Sten) då det verkar behövas allierade. Tysk är dock komemr man göra så fort Mp41:an kommer ut, då man ogilalr mp40:ns fälbara stock. Känns konstig mot axlen. xD
"Alla orkar alla vill! Fram med batongen och sprättä med spägän!"

Terry-hair
Inlägg: 28
Blev medlem: mån maj 21, 2012 1:07 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Terry-hair »

Dem bar divisions kragspegeln på höger sida och sen grad kragspegeln på vänster sida. Förutom högre befäl som hade sin grad på båda sidor.

Mitt spontana tips är att om du vill lira som WSS så köp på dig en WSS uniform men kör utan divisions ärmbindel ( eller någon speciell division kragspegel utan bara plain simpel SS runor :>)
Då kan du anpassa dig till basically vilken front som helst beroende på spel. ( well kanske inte afrika spel :P)
Man får inte glömma att alla divisioner hade inte ärmbindlar. Ska dock tilläggas att flera av dessa som inte hade rent generellt var inte sämre eller bättre för den delen. Utan hade bara inte fått det privilegiet .

Funderar på att precis som Kasoo dra ihop något från det brittiska samfundet. Det är tyvärr alldeles för lite brittiskt infantri ute på spelen. Alla verkar vilja vara airborne eller commandos ;)

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Xarzus »

Filipcombat: att skaffa uniform och utrustning innan du blir 18 låter som en bra idé, nu vet jag inte hur gammal du är men på en del spel brukar man kunna spela som vapenlös innan man är 18 (typ sjukvårdare el. liknande). Skulle rekommendera även det mest för att komma ut och testa på och träffa spelare.

Jag och övriga som spelar WSS aktivt nu gestaltar 2./SS-Pz.Gren.Rgt.4 "Der Führer", dvs det fjärde regementet under 2 SS Pz Div. "Das Reich", du kan även som det föreslagits skippa armbandet och därmed kunna spela som vad som helst. Om du vill ha lite inspiration och se hur det kan se ut så har jag en hyfsat komplett utrustning nu och bor ju i Linköping jag med så det är ju nära och behändigt om du vill ha lite tips och så. :)

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av filipcombat »

Nixon: Okej! Tack för infon! :)

Kasoo: Öst eller väst hade jag tänkt mig mer. :) Spelar egentligen ingen stor roll, mest att det ska vara lite camo här i skogarna :)
Skulle vara nice ifall du skulle kunna kolla in bössorna :)

Transformerspappa: Tack för denna info! :) Funderar dock lite på SS divisionerna ''Wiking'' och ''Nordland'' :) Men tror jag kör utan så kan man ta det som ser ''bäst'' ut i mina ögon :)

Xarzus: Är 15år(97/04/14) så ganska långt kvar tills jag kan inhandla någon airsoft bössa :) Har också hört att man kan vara sjukvårdare eller dylik, men går det verkligen när man är under 18?
Har du någon bild på din utrustning man skulle kunna få se? :)
Vart bor du då? Själv bor jag i Ekholmen.

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av Xarzus »

Det har hänt att folk under 18 har varit med på spel som obeväpnade (till exempel sjukvårdare), men huruvida arrangör tillåter det är ju upp till hen så jag kan ju inte lova något. Men det skadar ju aldrig att fråga inför ett spel om det är ok :)

Har tyvärr inga aktuella bilder på min utrustning men bifogar en gammal, har bytt mycket av det på bilden mot bättre replikor.
Bild

filipcombat
Inlägg: 12
Blev medlem: lör aug 18, 2012 6:09 pm

Re: WW2 Airsoft reenactment i Stockholm.

Inlägg av filipcombat »

Okej, men måste få tag på uniform o det innan ;)

Det var en fin uniform du har där :) Men har undrar vad är det där runda plåt ''röret'' till för?

Ser ut som du har en kar98, kan du bekräfta detta? :) Vilket märke osv? :) Samt kör du med second hand vapen? Kanske en P38 eller C96?

Skriv svar