Slaget om Kurland 6/10 Kungsör

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Slaget om Kurland 6/10 Kungsör

Inlägg av TigerZero »

bakgrund till slaget.

den sovjetiska krigsmaskinen pressar obarmhärtigt västerut efter slaget om kursk och lyckas hösten 1944 nå ostpreussen och skär av hela tyska armégruppen nord i Kurland, lettland. Hitler ger dom inringade trupperna order om att hålla deras nya "fästning" emot dom stormande horderna ifrån öst in i det sista. slitna och utmattade ställs dom tyska trupperna emot nya, utvilade och starka sovjetiska trupper. titanernas kamp har börjat.


Roller allierade: Sovjetisk infanterist, Partisan.
Roller axelmakterna: Heer, Waffen SS, Fallshirmjäger.
Civila roller och tex krigsfotograf och liknande är välkommet på scenariot, meddela oss arrangörer om du är intresserad av en sådan roll.

Samling 09.30 för transport till spelområdet. OBS vapen får ej vara synliga på parkeringen!

spelstart 10.00-10.30
spelslut ca 21.00

Spelavgift: 200 kr i förskott eller 250 kr på plats.
Sista dagen för förskottsbetalning är den 4:e oktober
Betalningsuppgifter:
kontant eller swish.
Swish:070 456 3010
(viktor söderberg)
Ange ditt för och efternamn och gärna vilken sida du spelar för.

Mat: Tar man med själv, även utrustning för att laga maten om man vill tillaga den. även vatten tar man med själv, kan vi arrangörer ta med vatten till området så uppdaterar vi infon.

Ena sidan av områdets gräns är markerad av orangea band upphängda på träd ca 4-5m ifrån varandra, den gränsen får ej passeras

Vart det tar plats
59.392810, 16.131870
Adress: Lockmora 131 KUNGSÖR
Vägbeskrivning:
Kör ej fram till området för att tex lämna grejer utan kör direkt till parkeringen.
Om ni har gps eller liknande:
Parkeringen:
PLATS: Kungsör, 59.403681, 16.117026
Adress: Lockmora 111 KUNGSÖR
OBS ABSOLUT INGA VAPEN framme eller synliga på parkeringen, ENDAST PÅ SPELOMRÅDET!


-------------------------!!!REGLER!!!---------------------------------

Bio kulor gäller på området.

Ena sidan av områdets gräns är markerad av oranga band upphända på träd ca 4-5m ifrån varandra, den gränsen får ej passeras.
Andra sidan av området har en naturlig gräns som är lätt att se.
Det är denna gång tillåtet att vara på dom övre våningarna i ladan i den bortre delen, övervåningen med halm får ej beträdas pga ruttet golv, gränsen i ladan på övervåningen kommer markeras med orange varningsband och får ej passeras.
Detta kommer även gås igenom innan spelstart.

Pyro (rök och smäll) tillåtet om vädret tillåter (ej snustorrt i marken).
Alla pyro granater av annat märke än enolas måste visas upp för arrangörer innan spelstart.
Gas och co2 granater ok.
ABSOLUT ingen pyro i ladan, endast gas och co2 tillåtet där, detta pga hög brandrisk då det finns mycket halm och annat lättantändligt i ladan.
Repro granater går bra att använda på hela området.
Allt inom 5m från där granaten hamnar blir skadat, endast föremål som hade klarat en riktigt granat (betongmurar, stenar etc) räknas som skydd, buskar, plankor, plywood etc räknas ej som skydd.

Inga Libanon rensningar (skjuta bakom/över saker där du själv inte ser vad du skjuter på)

Vid byggnader och annat får man ej skjuta ut genom springor och glipor tex mellan plank som är mindre än ett A4 papper detta för att motståndarna ska ha en chans att kunna slå ut dig, i verkligenheten hade man bara mejat ned hela väggen med kulor.

Skyddsglasögon måste vara på under hela spelets gång om inte arrangör/spelledare säger något annat, gäller även icke stridande roller.

Säkerhets avstånd
104m/s = 0 meter
110m/s = 5 meter
120m/s = 10 meter
130m/s = 15 meter
Med 0.20 kulor

Magasin-begränsningar!

detta spel kör vi mer öppet med laddning av magasin även under strid. undantag vid vissa scenarier i spelet men då säger vi spel arrangörer till innan och ger mer info på plats.

Regler vid träff:

Vid träff får du gärna lajva att du blivit sårad, tex skrika ut något ljud som låter som du blivit träffad, någon svordom på tyska/ryska eller dylikt, ligga och kvida på marken etc, men är inget krav, markera annars att du blivit träffad genom att skrika träff!, hit! etc.
Går även markera med att hålla upp vapnet i luften om den som skjuter på dig inte skulle ha hört dig.

Som sårad kan du inte prata med dina kamrater men du kan skrika efter sjukvårade på valfritt språk: sjukvårdare! medic! Sanitar! (ryska) Sanitäter! (tyska) etc.
Du kan även krypa till närliggande skydd ca 3-5m eller om du känner att du ligger i vägen.

Träff medför att du blir sårad, även vapenträff (kulan studsar på vapnet och träffar dig i armen)
Friviligt om du anser att en skur med kulor eller träffar hade dödat dig direkt, tex du fick 2 träffar på hjälmen och 7 på kroppen av en skur, du får då välja själv om du vill bli sårad eller dör direkt.

Granater: Allt inom 5m från där granaten hamnar blir skadat, endast föremål som hade klarat en riktigt granat (betongmurar, stenar etc) räknas som skydd, buskar, plankor, plywood etc räknas ej som skydd.
Frivilgt där också om du själv anser att den granaten hade dödat dig direkt eller om du bara blir sårad, tex en granat max 2m från dig utan något hinder mellan så hade du nästan garanterat dött.

Du blir helt utskjuten om ingen hjälper dig på ca 5 min, (förblöder)

När du är bandagerad så har du begränsad rörlighet, tex. bandagerad i ben så kan du inte springa som usain bolt.

Varje tysk grupp kommer ha en sjukvårdare och det är endast sjukvårdarna som kan ge förband, blir en sjukvårdare sårad måste 2x soldater hjälpa till att bandagera sjukvårdaren med ett förband.

Bandaget tas av vid spawnplatsen och man respawnar som vanligt.
Respawn sker i grupp med hela gruppen, börjar gruppen ta för mycket förluster/för många sårade drar sig hela gruppen tillbaka och respawnar.

Frågor, skicka pm till viktor söderberg.

cred till wille och kenneth ifrån militärhistoriska föreningen tovarishchi som gjort majoriteten av denna lista och hjälpt oss i SFA med marken!

mer info kan tillkomma!
SPRAY AND PRAY!