Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

visum
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:40 pm

Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av visum »

Hej.

Jag funderar på vilka trim-gränser som används för tex Thompson och Greasegun. Min Cyma Thompson har en äckligt hög rof med ett bra 8,4 batteri samt skjuter alldeles för hårt, gissar på 130 m/s, medans min Grease gun med 7,4 LiPo har en betydligt långsammare rof och verkar ligga runt 100 m/s vilket jag personligen anser vara lagom för WW2.

Vanligaste vapnen i WW2 är ju MP40 och Thompson samt några andra aeg:er. Alla dessa vapen hade ju ungefär samma prestanda irl så min fråga är om alla är trimmade till samma nivåer eller kör ni med "orginaltrim" i bössorna? Kinatrim är ju oftast högre än 100 m/s. Och hur gör ni med rof? Har ni gått ner i volt för att sänka rof eller är det samma som i vanlig airsoft att det gäller att få så mycket plast i luften som möjligt?

MvH
David

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av Xarzus »

De flesta vad jag vet, på den tyska sidan, kör originaltrim. Dock är det få om ens någon som har och brukar AGM:s MP40, de flesta använder idag deras StG44 som skjuter betydligt hårdare än MP40:n. Det kan definitivt vara idé att trimma ner dem till något lämpligare för fullautomatvapen. Jag tryckte i en 110 fjäder i min i tron om att det skulle bli lagom, den skjuter fortfarande runt 130 m/s med 0.2 så i mitt tycke i alla fall 15 m/s för fort för den typen av vapen.

När det gäller rof kör de flesta med 8,4 NiMH/ 7,4 LiPo, jag har aldrig sett något egentligt rofmonster (bortsett från eventuella MG42:or som ska vara det) men jag tror inte någon har medvetet gått ner i volt för att få ner rofen.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av Namboy »

Jag kör med AGMs MP40 och har inte gjort någonting med den förutom att rensa ur en massa kina-gegga. :)
Den går som en klocka och skjuter perfekt för CQB och presterar förvånansvärt bra även i skogen.
"We're surrounded. That simplifies things."

visum
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:40 pm

Re: Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av visum »

Ska jag tolka detta som att det är samma trend inom WW2 som vanlig airsoft, dvs trimmen blir överlag högre?

Då finns det ju ingen direkt orsak att trimma ner min Thompson till m100 förutom att jag själv tycker det skulle vara lägre trim.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av BlackGoat »

Airsoft är ju fortfarande airsoft, oavsett utrustningen du bär.
Trimreglerna bör ju inte vara speciellt annorlunda då.
Har du 130m/s på bössan får du inte använda den i CQB, men är det bara WW2 spel i skog så fungerar det ju.
Det är ju upp till dig om du vill spela med 15-20m säkerhetsavstånd :)

ROF likt RS-förlagan e mig en rätt schyst grej, men det är det inte många som håller med om..

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Trim och rof på Thompson och andra WW2-aeg.

Inlägg av Namboy »

Oops! Glömde påpeka att min MP40 gör runt 90-100 m/s och att det är därför jag inte gjort någonting med den. :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Skriv svar