Kar98k/ VSR-10 konverting

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Kar98k/ VSR-10 konverting

Inlägg av TIBBY »

Saxar in min tråd från gamla forumet här.

Så var det dags att skriva lite allmänt om mitt personliga evighetsprojekt, att konvertera en Dboys K98k till att bli en dugligt spelbar bössa med VSR-10/ Bar-10 mekanik.

Evighetsprojekt i det avseendet att jag mer eller mindre hållit på med det sedan oktober 2009. Samma dag som jag fick aule_me's Dboys K98k. Det som föranledde mig att påbörja projektet var inte bössans notoriskt hopplösa prestanda och usla spelbarhet (tomhylsor må vara snyggt, men hopplöst i spel). Nej, det som gjorde mig nödgad till konverteringen var det att bössans manöverhandtag gick sönder samma dag jag fått bössan i handen.

Bild

På grund av metallens låga kvalité (och avsaknad av svets), så fanns det inte mycket jag kunde göra åt det. Istället började jag leta efter möjligheten att använda bössan utomordentligt fina träkolv, med en mer reguljär bössas mekanik (aka internals). Jag hittade denna tråd på WW2 Uk airsoft, http://www.ww2airsoft.org.uk/php/phpBB2 ... =13&t=1613

Som dateras ända tillbaka till 2007. Britterna har verkligen kommit långt med sina konverteringar, och de riktigt duktiga gör tom beställningsjobb.

Med gott om självförtroende så satte jag igång... också hände ingenting förrän hösten 2010, då jag till slut köpte en Well VSR-10 klon här på forumet. Jag började genast såga sönder plastkolven för att komma åt mag-releasen. Receivern strippades på safety, då jag valde att använda K98:ans manöverhandtag. MAO är det nu ett väldigt farligt vapen om det används oansvarigt.

Bild

Sedan filade jag bort ett stort område så att plats kunde ges åt magasinet.

Bild

Resultatet blev kanske inte fullt så snyggt som jag hade föreställt mig.

Bild

Skillnaden i bildkvalitén beror på att jag har med åren blivit för lat för att dra fram systemkameran, så telefonen får duga för det mesta.

Det har är vad som hände fram till runt våren 2011, eller kanske senhösten 2010, kommer inte riktigt ihåg. Andra saker kom i vägen för projektet, och avsaknaden av ett skruvstäd började tära på fingrar och händer. Många plåster gick åt medan jag gick bananas med bågfilen.

Vad som egentligen saknades när jag slutade var något sätt att fästa VSR-10 receivern på Dboyskolven. Annars var bössan klar. På en K98k så ska det bakre siktet (som sitter fast i receivern) hållas fast av och med värmeskölden. Men eftersom VSR-10 inte har något sådant sikte så kunde inte värmeskölden fixera/s. Vad som då skulle behöva göras är att såga loss siktet och därefter fästa det på VSR-10 receivern.

Bild

Och just pga avsaknad av plats och skruvstäd så lades projektet till is. Tills för några veckor sedan då jag vårstädade och lyckades genomföra stordådet att konvertera inneförrådet i hallen till ett hobbyrum. 129:- fattigare och ett skruvstäd rikare och jag var igång igen. K98k:ans bakre sikte sågades loss och sågades till så att den passade VSR-10 receivern. Det sista som gjorts (idag 120506) var att limma fast delarna med epoxylim.

Bild

Det som saknas nu är att fila ned ojämnheterna och sedan måla receivern. Efter det ska jag bara hitta något sätt att fästa receivern längst bak, och jag är klar!

Hittills har det varit en riktig fadäs, men det har mest berott på låg kunskapsnivå, övermod, och inte rätt sorts verktyg. Förhoppningen är att säsongen 2012 kommer jag kunna kasta plast som en riktig Landser.

Med en officiell tråd kommer jag nog känna mer press också, vilket jag verkligen behöver.
AFP42

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Re: Kar98k/ VSR-10 konverting

Inlägg av TIBBY »

Idag monterade jag ihop hela bössan för första gången. Det visade sig att det bakre siktet sitter lite för långt åt höger jämfört med receivern. Så kan det gå när man haft projektet avstannat så pass länge. Kommer inte märkas när jag väl införskaffat ett kikarsikte heller.

Eftersom min front band spring (http://picturearchive.gunauction.com/64 ... 44bedd.jpg) är trasig och vars epoxyfogning fortfarande höll på att torka, så tejpade jag fast ytterpipan, slingfästet och värmeskölden.

Begav mig ut och provsköt med ammunition som får betraktas som nödlösning, 0,20g. Fungerade skapligt, men det blåste och kulorna flög lite som de ville. Min förhoppning är att det berodde på de på tok för lätta kulorna och vinden. Det riktigt tragiska var efter kanske 50 testskjut så höll jag helt plötsligt manöverhandtaget i handen!

Cylindern hade krackelerat en aning där manöverhandtaget ska fästas. Det gick att få fast manöverhandtaget igen, men den satt inte fast med mycket kraft. Bara att fara hem igen och hälla över manöverhandtag/ cylinder med epoxylim för att få dem att sitta fast ordentligt. Faktum är att misstänkte att något sånt här skulle komma att hända då manöverhandtaget alltid har suttit lite löst mot cylindern. Förhoppningsvis kommer det här vara den sista otrevliga överraskningen under den där konverteringen.
AFP42

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Re: Kar98k/ VSR-10 konverting

Inlägg av TIBBY »

Igår epoxylimmade jag ihop VSR receivern med den lilla bit av Dboys receivern som fortfarande användes för att hålla fast VSR ditot.

Bild

Hela receivern satt som den skulle, och väldigt stabilt. Det enda som egentligen saknades var front band spring som blir det sista jag åtgärdar.
Så i morse for jag ut för att testskjuta bössan i ett skick som var till kanske 90% komplett:

Bild

Tyvärr var det första som hände att manöverhandtaget lossnade från cylindern!

Bild

Epoxyimmet höll helt enkelt inte för den påfrestning som uppstår vid mantelrörelse. Bara att packa ihop pinalerna och bege sig hemåt. Skrapade bort all epoxy, rengjorde både cylinder och manöverhandtag och hällde på dubbel mängd epoxy denna gången. Så det återstår att se hur pass bra det håller efter det. Enda andra alternativet är att helt enkelt köpa en ny cylinder.
AFP42

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Re: Kar98k/ VSR-10 konverting

Inlägg av TIBBY »

Första spelet med min "VSR98k" spelades förra lördagen, och tyvärr gick det inget vidare.

Manöverhandtaget höll dock! Vilket var en oväntad med trevlig överraskning. Däremot fallerade bössan på ett flertal andra punkter. Exempelvis så gjorde alla kulor en snäv sväng uppåt efter kanske 15-20 meter. Detta beror mest troligt på att hop-up husets arm inte kan röra sig fritt pga det pålimmade bakre siktet som är ivägen. Sedan matade den bara i snitt vart annat skott. Kan bero på det största problemet:

sedan jag hällde epoxy över cylinderslutet och manöverhandtaget så kan inte spärren som fästa utifrån sitta ordentligt (en viss mängd epoxy är ivägen). Detta leder till att manöverhandtaget/cylinder inte kan skjutas hela vägen in, vilket leder till att nozzeln får ett glapp till hop-up huset. För att den ÖHT ska skjuta måste jag med tummen trycka in manöverhandtaget, och få hela fjäderns belastning mot mig.

Detta ledde till att mycket kraft lades på att föra och hålla manöverhandtaget/cylindern på plats, och då lossnade epoxyfogen mellan VSR-10 receivern och den lilla bit av K98k receivern som håller fast allt.

Överlag ett enda stort misslyckande, men jag kommer inte ge upp än, bara återhämta mig.
AFP42

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Re: Kar98k/ VSR-10 konverting

Inlägg av TIBBY »

Efter att ha återhämtat mig mentalt så var det nu dags igen.

Införskaffade en halvrund fil och kvalitetsepoxy från Loctite (Biltemas epoxy är bevisligen inte särskilt stark). Sedan monterade jag ned bössan och filade på insidan av VSR10 receivern, så pass mycket att hopup armen kan röra sig fritt igen.

Därefter hackade jag bort den mängd epoxy som hållit ihop cylindern med manöverhandtaget, vilket gick otäckt lätt (hade nog inte hållit ihop särskilt bra trots allt). Därefter rengjorde jag insidan av cylindern från all epoxy som omöjliggjort normal funktion av bössan tidigare.

Efter det så limmade jag ihop manöverhandtag och cylinder igen, den här gången med betydligt bättre epoxy, samt att jag var mycket noggrann med att inte limma inuti cylindern som förra gången. 24h timmar senare och manöverhandtaget kunde återigen erhålla normal funktion igen! :D

Nu väntar bara ett test i fält, för att se om den matar och skjuter som den ska.
AFP42

Skriv svar