WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Psykopatrik
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 27, 2014 11:35 am

WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Psykopatrik »

Tjenare! Jag undrar lite om det existerar några partisan eller motståndsrörelse grupper här i Sverige som kör WWII stil?

Om inte så skulle jag mer än gärna kanske starta upp en grupp som gör detta. Har både tankar om Sovjetiska partisaner och kanske franska motståndsrörelsen eller polska. Även idéer om Titos rebellgrupp.

Har sett att det finns en hel del tysk inspirerande airsoft spelare, skulle vara roligt att föra lite sabotage och greillakrigsföring emot dem ;)

Partisan still kan även ju kombineras rätt fritt, eftersom man inte är bunden till en direkt uniform. Däremot förutsätter det förstås att man har kläder som passar in på 1930-1940-talet. Jeans är till exempel inte acceptabelt :lol: När det kommer till vapen också så är det även där kanske fritt. Eftersom tyska vapen går bra att använda även om du spelar som fransk eller rysk.

Är det fler som har några idéer om detta? Eller finns det redan en grupp som sysslar med det som jag har missat?

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av SgtMcNasty »

Jag har väl gått i samma tankar fram och tillbaka. Jag är 46 bast och stor tjockis. Rätt få såna i reguljärt stridande enheter under kriget.
Så jag skulle gärna titta på att bilda en grupp med partisaner eller liknande.
Men inte intresserad av en massa icke period korrekta spelare bara för att man inte pallar att köpa ett riktigt soldatkit.
Hög kläd och utrustningsnivå är roligast.


Original
Bild

Airsoft
Bild

Film
Bild

Psykopatrik
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 27, 2014 11:35 am

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Psykopatrik »

Självklart ska det vara kläder som passar in i tiden. Ju mer historiskt desto bättre! Tips på att hitta kläder skulle väl vara att kika runt i olika secondhand affärer. Kan ju vara svårt att hitta 40-tals kläder i närmaste butik. Eller titta i sina egna garderober om ens mor/farföräldrar har lämnat kvar någonting bra.

Som sovjetisk partisan så borde väl det kunna gå bra med lite halvt militärklädd och halvt civilt? Finns en hel del bilder på google som visar att de mesta partisanerna hade ändå mesta dels vanliga sovjetiska militärkläder. Fast kanske inte i en sådan proper bemärkelse som en vanlig soldat.

Ström
Inlägg: 13
Blev medlem: tis jun 12, 2012 10:19 am

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Ström »

Notera bara att det nästan uteslutande är M/35-systemet som gäller bland partisaner i sovjetisk uniform :)

Kvarlämnad utrustning (och manskap) från Röda Arméns tidiga nederlag, därför även PPD-kpist och dylikt är så vanligt (som på McNastys första bild).

Bild

Fallande krage, gömd knäppning och utvändiga bröstfickor.

Psykopatrik
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 27, 2014 11:35 am

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Psykopatrik »

Skor/stövlar verkar vara det som är svårast att hitta, som inte kostar skjortan också! Några bra idéer som man kan ha på fötterna?

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av SgtMcNasty »

Gamla skor är ju inget vidare att använda. Jag kan tänka mig kompromiss på nyare simpla kängor typ M90 (fast slitna). Har man byxor över så syns det väldigt lite.

17 september 2014, 16:50:

Dom flesta scenarios som annordnas utspelar sig på västfronten, så ryssgear är nog sekundärt.
Jag har "slacks", brun skinnjacka och en stickad tröja som håller måttet. Huvudbonad är ju nästan ett måste då dom flesta män vid denna tid bar det.
Gärna lager på lager på överkroppen och så skitigt förstås.

17 september 2014, 16:57:

Sen att Mik som annordnar dom flesta scenarion är grym på att fixa en twist och bredda spel när det finns fler grupper gör det ju inte sämre. Alltid kul med civila som kan varva som motståndsrörelse.
Bra exempel är Miks Vietnamspel och Durka Durka, men även fun to be had och blody Sunday spelen.

TigerZero
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:08 pm

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av TigerZero »

Partisaner skulle vara högt uppskattat att ha med på spel och skulle höja spelupplevelsen, känner inte till några som spelar som ww2 partisaner men det skulle vara väldigt kul att ha med några! :)
SPRAY AND PRAY!

Psykopatrik
Inlägg: 7
Blev medlem: tor mar 27, 2014 11:35 am

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Psykopatrik »

Har absolut inget emot att lira som fransk/holländsk motståndsman! Antar att det inte är så många som lirar östfronts scenarios här runt omkring i Sverige.

Kurt-Rutger
Inlägg: 21
Blev medlem: mån jan 20, 2014 4:07 pm

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av Kurt-Rutger »

Det här gillas starkt! Känns som om partisaner har rätt stor frihet när det gäller klädval och utrustning, de plockar åt sig vad de kan lägga vantarna på.
Bild

Här t.ex har polska motståndsrörelsen tagit tyskarnas grejer och satt polska flaggan över. :)
Bild
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

SgtMcNasty
Inlägg: 74
Blev medlem: fre maj 18, 2012 12:17 pm

Re: WWII Partisaner/Motståndsrörelse

Inlägg av SgtMcNasty »

Undrar vad Brad Pitt gör på den övre bilden till vänster.

Skriv svar