WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: WW2 - Operation Plunder 2 = 30-31 maj

Inlägg av TAC Ordinator »

TAC kommer med minst 10st spelare som det ser ut nu. Kommer anpassa vilken sida man kör på beroende på hur många andra som anmäler sig.

mckrille
Inlägg: 17
Blev medlem: fre nov 22, 2013 4:42 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av mckrille »

Kommer ditt, uppdatera gärna här hur många vi är varannan vecka eller så :)

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av Knasp »

Jajamensan. Nu kan du se antalet anmälda exkl. oss arrangörer och spelare från TAC. Längst ner i första inlägget!

EB3
Inlägg: 5
Blev medlem: ons aug 15, 2012 8:41 am

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av EB3 »

Hej
Erik Bergqvist med M38A1 Jeepen här
Är fordonsförare med räknat i antalet allierade eller är det endast soldater?
Jag ska se om jag kan få med mig någon mera till allierade.

Kan man komma den 29e och sätta upp tält/läger?
Och så hjälper er gärna till med förberedelserna :)

Mvh
Erik

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av Knasp »

Räknar fordonsförare till soldater ja. Vi behöver fler allierade så all hjälp uppskattas!

Det går utmärkt att komma kvällen den 29e då vi kommer vara på plats och börjat fixa inför spelet. Vi ses!

Knasp
Inlägg: 73
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:28 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av Knasp »

Det är lugnt, på TACs spel brukar en sida alltid vara i numerärt underläge.
Tror att de som spelar jänkare bara är slöa med att anmäla sig. Förra spelet var vi drygt 30 amerikaner mot 20 tyskar.

Härligt att höra att förberedelserna går bra! Själv har jag precis fått hem smör- och saltdosa och nytt bälte.

TIBBY
Inlägg: 12
Blev medlem: mån maj 14, 2012 6:33 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av TIBBY »

Till slut så kom bilderna i brevlådan!

I brist på skanner så fotograferade jag utskrifterna med min digitalkamera och tog bort vita kanter och bakgrunden Photoshop. Utöver det är de inte redigerade på något vis. Kameran som användes i spelet var en Zeiss Ikon Nettar 515/16.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
AFP42

TAC Ordinator
Inlägg: 114
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:02 pm

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Inlägg av TAC Ordinator »

1år senare, men bättre sent än aldrig...
Hittade mina bilder när jag rensade på datorn. Slängde upp de på TAC facebooksidan som inte är så aktiv vanligtvis.
https://www.facebook.com/tacsverige


Kommer försöka slänga ihop ett reportage från tidigare Plunder spel med text, kartor och diverse foton.

I övrigt är ett nytt "Plunder/Ruhr" liknade spel i planeringsstadiet - datum ej fastställt men troligtvis i slutet av sommaren eller mera troligt hösten 2015.


Tackar för kritiken från spelet S.Henke! Har funderat på det och jämfört med tidigare spel på området. Här är mina funderingar och förslag på lösningar:

- Vi va några som inte tog med stridspackning till starten på stranden. Hade vi fått order om att packa utrustning/mat för 1 dags uppdrag så hade vi kunnat packa ner mat.

- Lite rörigt i början med rek-uppdragen, min grupp fick söka samma område några gånger och det kändes lite som löpartävling på skolans friidrotsdag. (varv efter varv efter varv). Det fanns mat på stranden men jag han aldrig äta förän vi hade tagit US camp ca kl 16
- Någon form av kommunikation hade gjord rek-uppdragen mycket bättre, att kunna raportera in vilka områden som är säkrade. Dock vet jag såklart att tidstypiska radioenheter inte är lätta att få tag på. Men det hade verkligen behövts någn radio kommunikation

Pluss och Minus: US camp blev attakerat då och då rätt realistiskt, Men väldigt jobbigt när man faktiskt ville koppla av och försöka äta lite ifred.


Området är som en stor rektangel som smalnar av i ena kortsidan. Det finns 4st platser man kan sätta upp läger på i området dit man kan komma med fordon och således kan köra fram tyngre utrustning.
Använder man de längst bort ifrån varandra blir avstånden absolut för stora för att kunna styra spelet på ett bra vis - möjligt om det deltog många fler på spelet, men när det är få så kommer det känns för tomt.
Använder man de närmare så är det kort avstånd ifrån varandra och då är det nästan ständig strid och, ja då är risken stor att någon bas blir anfallen och tom överkörd. Man har svårt att utnyttja det området runt om när de nära baserna används.

Vi försökte sprida ut uppdragen över större delen av området och göra så varierande uppdrag som möjligt med spaning, patruller, vägspärrar, ta/skydda objekt mm.

Tyvärr är det många små detaljer som sedan kan gå lite snett, en kedja av små fel leder ofta till en lavineffekt i tidsförskjutning och genomförande av uppläggen.

Tanken var att allierade skulle börja på stranden och sedan skicka in spaningsgrupper in för att reka området framåt som mål att ta och säkra höjden med jordkällaren där allierades läger skulle sättas upp. Vi planerade detta att bli klart till ca 15:00. När så var hjort skulle lägret byggas vidare om det behövdes resa mera tält etc och utspisa middag. LUNCH var planerad att utspisas vid stranden allt eftersom spaningsgrupperna kom in mellan 1200-ca1330.

Nu var det flera orsaker till att detta drog ut på tiden:
*Stor betydelse bestod i att några tyska ankom sent till spelet - mycket jobbigt då tyskarna hade lägret i slutet av spelområdet, men för att komma dit behövdes det åka igenom allierades linje. Då detta logistiska problem uppstod och man ville ej ha "civila" bilar eller kommande "offgame" spelare som förstör känslan mitt i allt så fördröjdes spelstarten.
*Grupperna skickades ut och jag som chef fick allt eftersom inrapporterat var fienden fanns - eller rättare sagt att den inte fanns då många tyska planerade patruller eller vägspärrar som skulle funnits i spelet helt enkelt inte hade ankommit i tid eller kanske gått vilse? Kanske gick allierades patruller förbi dem utan att se, vad vet jag? Hur som så avvek det kraftigt från det vi planerade. Därav skickades vissa grupper att kolla samma område flera gånger i hopp om att sammanstöt med fienden skulle göras (för spelupplevelsens skull). Antiklimax kommer självklart då detta uteblir.
* Mat tillagades vid stranden, men det kan ha blivit någon grupp som blev utan för att patrullverksamheten drog ut...
LÄRDOM AV DETTA: Ja, var förberedda med extra mat som man kan släpa med själv om man känner behov av det. Saker kan och går snett oavsett planering och förberedelser.

Sambandet funkade relativt bra. Jag fick rapporter av cheferna från US Inf, US Airborne samt Britterna. Min vision var att man följde befälskedjan. Jag hade ordergivning med cheferna där allt info som inkomna rapporter om fienden antecknades - sedan kom kanske inte detta vidare till enskild soldat...

Vi hade som avsikt att skapa en front där man inte skulle gå rakt på utan försöka skicka flankerande patruller med diverse mål runt om i området. Så trots att lägren låg relativt nära var meningen att inte baserna skulle bli attackerade i onödan (eller inte alls). Men nu blev det så att många tar egna inciativ och när bevakningen blir dålig och fienden kommer igenom så är det svårt för dem att inte utnyttja det och anfalla. Där är det viktigt att ha mera spelledande gruppbefäl som kan hålla tillbaka spelarna (kanske inte taktiskt rätt alltid men spelmässigt klart bättre) - då slipper man kulor i maten...

NU var det bra att vi även kunde köra runt med fordonen för att sätta ut spelare på baksidan av området så det öppande upp lite för andra miljöer, men även där var det något begränsat.

Vi får fundera hur mer man kan utnyttja området i framtiden.

Låst