Custombygge av MG42

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Custombygge av MG42

Inlägg av Xarzus »

Hej allihop, tänkte dela med mig av mitt custombygge som legat vilande ett par år nu eller så som jag skall bli klar med nu till slutet av sommaren.

Nya bilder

BildBild
BildBildBildBild

Om replikan
Replikan jag använder som grund är den som finns att köpa på Zib Militaria, för att beskriva den med ett ord: horribel. Den ser bra ut på några meters håll men i övrigt... Främre siktet saknas helt, bakre är något hemskt hembygge, laddhandtaget sticker ut i en vinkel som ett riktigt inte skulle stanna i och består egentligen bara av ett rör och ett stag som fäster röret i den balk som utgör vapnets låda. Pistolgreppet är även det ett hemskt hemmabygge och flamdämparen är fastsvetsad i ytterpipan, innerpipan är en tjock rundstav av metall. Bandmatningen är ett hemmasvetsat fäste för att kunna fästa ett patronband under matarlocket samt ett dåligt fäste att försöka fästa ett trummagasin i.

Så, då var det avklarat. För att stå ut så har jag gjort följande:
  • Ersatt bakre sikte med ett original
  • Ritat ett nytt pistolgrepp i ett CAD-program och fått utskuret i metall av en polare

Är dock inte helt nöjd med pistolgreppet men det får duga tillsvidare. Främre siktet bör också åtgärdas innan första spelet och någon gång i framtiden kan även laddhandtaget komma att ersättas av något vettigt.

Om implementeringen
Jag har valt att använda en V3 box, hopupenheten är ett Pro-Win hus modifierat för sidomatning av kulor (modifierat av aule_me från gamla ASS) och till en början ett trummagasin. Gearbox kommer få kablage utbytt och en MOSFET skall installeras, inga stora grejer där just nu. Innerpipan är tråkig för den är låång..

Kvar att göra:
  • Fästa nya pistolgreppet
  • Dra om kablage på gearbox
  • Montera gearbox
  • Köpa och montera innerpipa
  • Komma på ett bra sätt att överföra kulor från magasin till hopup
  • Konvertera ett trummagasin
  • Testskjuta och hoppas på att kulor kommer ut i rätt ände
  • Namnge henne :lol:
  • Gråta och laga det boxras som med hög säkerhet inträffar dagen innan första spelet den ska med på

Redan avklarat:
  • Borra ett hål för innerpipan i flamdämparen
  • Ytterpipa (metallstav won't do)
  • Såga upp hål i lådan för gearbox
  • Såga upp hål i lådan för åtkomst

Gamla bilder
Senast redigerad av 1 Xarzus, redigerad totalt 0 gånger.

Namboy
Inlägg: 510
Blev medlem: tis maj 15, 2012 8:22 am

Re: Custombygge av "Wunderwaffe"

Inlägg av Namboy »

Spännande! Eftersom du skriver trummagasin och bandmatning så tänker jag bara på en sak: MG42? :)
"We're surrounded. That simplifies things."

Xarzus
Inlägg: 46
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:36 pm

Re: Custombygge av MG42

Inlägg av Xarzus »

Indeed. Köpte bössan av en polare för två år sedan tror jag och den har legat mer eller mindre orörd sedan dess, tyckte att det var dags att få den fungerande nu :)

Skriv svar