US M36 pistolbälte hjälp

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

US M36 pistolbälte hjälp

Inlägg av SaimoN_ »

Hej!

Tänkte bara passa på att ta tillfället att fråga; hur sjutton fäster jag min Thompson 5x30rd magasinficka på mitt M36 pistolbälte?

Köpte nämligen in ett genuint (äkta) M36 U.S pistolbälte för inte alltför länge sedan, tillsammans med en repro Thompson magasinficka. Eventuellt blir det till att införskaffa fler saker till bältet längre fram.

Men hursomhelst, jag läste mig till att bältet har en knapp på sidan för att kunna snäppa fast extra fickor och dylikt, och det stämmer ju även överens med det bältet jag äger. Sedan såg jag även en bild på en Thompson magasinficka som hade en knapp bak för just detta ändamål.

Men den Thompson magasinficka jag nu fått hem stämmer inte alls överens med den magasinficka jag såg på en bild. Denna har ingen knapp alls, utan bara en genomgående "canvas-flärp" med märkningen U.S, där jag förmodar att pistolbältet helt enkelt ska träs igenom?

Jag testade detta, och det fungerar någorlunda. Med pistolbältet kring höften kan jag utan problem dra magasinfickan/magasinfickorna fram och tillbaka på bältet utan problem, då det sitter relativt löst. Är det meningen att det ska vara på detta vis? Jag kan tänka mig att när man väl är ute och springer med detta i fält, så flyger magasinfickan omkring.... ?

Eller är det jag som är ute och cyklar med mina påståenden? Hjälp en gröngöling med detta :P

Hallstrum
Inlägg: 30
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:01 pm

Re: US M36 pistolbälte hjälp

Inlägg av Hallstrum »

Det är helt korrekt som du gjort, Thompson fickan ska så att säga gå att glida runt, om du spänner åt bältet lite hårdare runt midjan så blir det mindre glapp = mindre glid. Jag avhjälpte sagda glidande genom att megakitta mitt bälte så att spelutrymmet för fickan blev mindre. Kan du möjligtvis posta en länk till thompson fickan, Är intresserad av att se "knappen" på baksidan, då den nästan enbart förekom på 1911 magasinfickorna och tidiga Carbine fickor
Quartermaster 2nd Armored

In space, No one can hear your german techno music !

SaimoN_
Inlägg: 55
Blev medlem: lör jun 09, 2012 10:48 pm

Re: US M36 pistolbälte hjälp

Inlägg av SaimoN_ »

Hallstrum, hmm jag har nu letat och kan inte hitta just den bilden på magasinfickan med knappen, vilket ju iofs kan betyda att det var en hemmamodifiering av något slag.

Men tack så mycket! Då vet jag ju att jag gjort rätt iallafall. I skrivande stund har jag även köpt in resterande grejer till bältet! :)

//Mvh

Skriv svar