Tyska sektionen - Infanterie Zug
Re: Tyska sektionen - Infanterie Zug
Det kan vara lite klurigt minst sagt, men damaskerna skall bäras med spännena på utsidan benen och med den spetsiga änden på remmarna pekandes bakåt.
En bra guide: http://www.dererstezug.com/Gamaschen.htm
En bra guide: http://www.dererstezug.com/Gamaschen.htm
PANZERGRENADIERE!
Oh, då var det som jag trodde! Tackar för länken.
Dock är det förklarligt att de sitter lite hur som när man kikar på refbilder. Efter en tid i leran och allt elände uppstår ju risken att de sladdrar runt lite och att man bryr sig mindre om hur korrekt de sitter.
Dock är det förklarligt att de sitter lite hur som när man kikar på refbilder. Efter en tid i leran och allt elände uppstår ju risken att de sladdrar runt lite och att man bryr sig mindre om hur korrekt de sitter.

"We're surrounded. That simplifies things."
Ja jo givetvis förekom ju det att de satt lite hipp som happ ute i fält, men så som reglementet föreskrev så skall de sitta som jag nämnde ovan. Det är även mest praktiskt då det inte finns någon risk att man krokar i och snubblar 

PANZERGRENADIERE!
Bra tråd!
Här är min burk, renoverat original, men skitbra reproremmar från Vit Zemanek, Original gasskyddsduks väska.
Ersatzremmarna är från At the Front.

Med Innehåll: Originalmask, repro bruksanvisning, och en repro gasskyddsduk, också från Vit Zemanek, som för övrigt är en riktigt bra säljare! Sen är det två par tidiga efterkrigstillverkade linser till masken längst ner i bild, siktade lite dåligt såg jag nu
Jag saknar fortfarande trasan man torkade linserna med, och fjädern som håller den på plats i burken.

Och på tal om damasker så slänger jag väl upp den här bilden på mina fötter, så här ska de sitta, och se ut
många repros är långt ifrån rätt tyvärr.

Här är min burk, renoverat original, men skitbra reproremmar från Vit Zemanek, Original gasskyddsduks väska.
Ersatzremmarna är från At the Front.

Med Innehåll: Originalmask, repro bruksanvisning, och en repro gasskyddsduk, också från Vit Zemanek, som för övrigt är en riktigt bra säljare! Sen är det två par tidiga efterkrigstillverkade linser till masken längst ner i bild, siktade lite dåligt såg jag nu

Jag saknar fortfarande trasan man torkade linserna med, och fjädern som håller den på plats i burken.

Och på tal om damasker så slänger jag väl upp den här bilden på mina fötter, så här ska de sitta, och se ut

Vart köpte du gasmasken? Mycket bra informativa bilder där också, precis vad som behövs för att greppa vad som ska vara i. Har du även den lilla bakelitburken som hör till?
PANZERGRENADIERE!
-
Hur vanligt var det med dem gamla M18 hjälmarna under kriget? Vet att en del bar den i början av kriget, men låt säga senare mot kriget cirkus 1944-45 var den fortfarande ute i tjänst då i en mindre sträckning? Självklart att volksturm och liknande enheter som tog vad som fanns men reguljära enheter?
Jag skulle gissa på att det var väldigt ovanligt att se en m18-hjälm på en reguljär soldat under kriget, om det ens förekom. m35, m38, m40 och m42 tillverkades i sådana enorma mängder och var betydligt bättre att jag inte ser varför m18 skulle ha använts, really.
"We're surrounded. That simplifies things."
Jag vet att Snuffegull är hjälmfantast så jag tror han kan koka ihop ett bra svar på era frågor 

PANZERGRENADIERE!
-
Hittade mitt svar på google
Användes fram till 1943 då såsom Namboy säger dem inte behövdes längre pga dem nyare modellerna.
Dem flesta spel utspelar sig cirkus 1944-45 också så den ideén sket sig lite.
Tack ändå!

Användes fram till 1943 då såsom Namboy säger dem inte behövdes längre pga dem nyare modellerna.
Dem flesta spel utspelar sig cirkus 1944-45 också så den ideén sket sig lite.
Tack ändå!