BW Abzeichen

Hasrik
Inlägg: 32
Blev medlem: fre jul 06, 2012 6:55 am

BW Abzeichen

Inlägg av Hasrik »

Har försökt hitta lite info kring hur BW gör med olika märken och gradbeteckningar, men inte blivit riktigt på det klara med hur de officiella riktlinjerna eller "påbuden" ser ut (hjälp mig, vilket svenskt ord letar jag efter?). Tänker då främst på fält.

Det jag konstaterat hittills;
Hö arm, std: Tysk flagga
Hö arm, internationellt (uppifrån): "Germany"-patch, tysk flagga, kommando (?) (NATO, FN, EU, etc), förband (ISAF, KFOR, etc)
Vä arm: Tysk flagga
Axlar: gradbeteckning och färgad trupptillhörighetsring (pansar, fallskärmsjägare, telekrig, etc) - Används även i fält?
Hö bröst: Namnpatch

Ungefär så långt har jag fått fram. Vad mer? Hur ser det ut med märken på olika skydd, t.ex. flakväst - gradbeteckning på den?
Gradbeteckning - bakgrund i camo/od, beteckning i gul, silver, svart? Skillnader i mössmärken ("pricken" på fältmössan)? Regementstillhörighet? "Färdighetsmärken" likn. svenska skyttemärken o dyl.?

Help me out! Rätta/fyll gärna på!

Taccola
Inlägg: 7
Blev medlem: tor maj 24, 2012 10:59 pm

Re: BW Abzeichen

Inlägg av Taccola »

Grunddokumentet för de tyska uniformsreglerna är Anzugordnung ZDv 37/10. Där besvaras de flesta frågor.
Ja, Litzen (snoddarna som normalt bärs längst ut på axelklaffarna) bärs i fält.

Om saker inte har ändrat sig nyligen så är det enfärgad bakgrund till gradbeteckningar som är det riktiga. Befäl har uppenbarligen ändå sett mellan fingrarna med flecktarn som bakgrund ändå ibland.

Obs! Namnremsa på vänster bröst.

Rythm
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:52 pm

Re: BW Abzeichen

Inlägg av Rythm »

Generellt bärs så lite som möjligt på uniformen i fält, Hoheitsabzeichen (flaggorna och korkaden på mössan) samt gradbeteckningen och namn är det enda. Litzen ska inte bäras i fält.

Gradbeteckningar levereras OD med vit beteckning, men många köper Flecktarn-varianter själva, Färg bör vara vit men svart accepteras också. Guld används av Marinen samt generaler.
Mössmärket (korkaden) är enhetlig för samtlige då det påvisar nationalitet. Vissa har ett extra märke, t ex Gebirgsjäger.
Inofficiellt bärs gradbeteckningar även på axelrem eller annan hemsnickrad lösning när man bär något som täcker axlarna, där gradbeteckningen normalt ska sitta. Undantaget soldater som bär overall, de har gradbeteckningarna på armen, direkt under flaggan.
Regimenten finns knappt alls bland stridande förband, motsvarande nivå/enhet är i regel Bataljonen. De har en liten metallsköld på höger bröstficka (enligt franskt manér) men den plockas bort samtidigt som baskern, dvs i fält.
Färdighetsmärken och dylikt ska enbart bäras på permissionsuniform (motsvarande), undantag förekommer oftast bland icke-stridande förband.

Taccola
Inlägg: 7
Blev medlem: tor maj 24, 2012 10:59 pm

Re: BW Abzeichen

Inlägg av Taccola »

@Rythm:
Lägg märke till ordvalet. Jag svarade på Hasriks fråga om Litzen även bärs i fält.
Ja, Litzen bärs i fält. En genomsökning av Afghanistanbilder (som måste betraktas som i fält) visar vad jag kan se axelklaffar med Litzen oftare än utan.

Om de ska bäras, är en annan sak... ;)

rnygren
Inlägg: 21
Blev medlem: fre jan 10, 2014 9:22 pm

Re: BW Abzeichen

Inlägg av rnygren »

Vart placeras en patch som på denna bild? Är det vänstra ärmen?
Skulle nämligen vilja pigga upp min bundeswehr outfit med något fräsigt.
"Efter regn kommer solsken"
- Roland Järverup

Rythm
Inlägg: 87
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:52 pm

Re: BW Abzeichen

Inlägg av Rythm »

Gradbeteckningar hamnar på olika ställen beroende på plagg. Parvis är det som gäller, båda axlar eller båda överarmar (under flaggan, kant i kant med flaggans nedersta del). Vissa västar gör att man bär dem på höger bröst ovanför och något till höger om namnskylten.

Skriv svar