Svensk inspirerat

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Svensk inspirerat

Inlägg av Horrorbilly »

Tjenare alla!
Jag och en polare hade tänkt att börja köra svensk inspirerad gear och uniform.
M90 byxor, OD top och någon form av bärsystem(troligtvis i OD).
Sen har vi problemet med vapen.
Jag har en M16 och han en Ak74(Inge av oss har direkt råd att köpa nya vapen för tillfället). Däri valde vi att köra inspirerat gear och inte impression.
Är det legitimt att köra med ett sånt upplägg? Eller får man en fet noob stämpel om man dyker upp på spel med det upplägget?
Har sett många spela med M90, men oftast är det kompletta uniformer med tillhörande väst,hjälm etc.
Men det vi var inne på var i stil med en kombination av Svenska Försvaret/tier 1.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Eadcruzher
Inlägg: 205
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Eadcruzher »

Inspirerat är mera att man tar grunden och byter ut lite småsaker i kitet. Inte att man har fel vapen och utrustning men rätt uniform.

Ni kan spela i vad som helst, bara ni inte går runt och kallar er "super-detla-katla-ölreparatörer". Då kommer "n00b"-stämpeln.

Spela i det som känns bra, spara pengar och köp rätt grejer för det ni vill spela som.

"Det finns INGA genvägar för det perfekta gearet." - Jag.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av alexoyeah »

Jag skulle snarare säga att noob stämpeln kommer in om ni går runt säger "Vi kör "svensk-inspirerat", fast med m16!"

Eller att ni försöker vara konsvekventa(typ som ett lag) och inte är det.
not one step back

Echo01
Inlägg: 47
Blev medlem: fre mar 22, 2013 7:05 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Echo01 »

Ska du spela ett vanligt spel med lag mot lag så kan du köra vad du vill. Dyker ni upp på milsim så lär ni få noobstämpel, ja.
Som ovanstående säger, bara för att man har ett uniformsplagg som är svenskt så innebär inte det att man spelar som svensk.

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Horrorbilly »

Så kortfattat svar är att det är Ok för söndagsspel, men större spel bör man ha ett annat kit till?
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Herr Nilsson »

varför just svenskt? låter som en fin grund för både pmc och även valfri frihetskämpe. Särskilt terrorist/frihetskämpe är dessutom väldigt lätt att göra en impression på.. och fullt accepterat på även hårda milsims.
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Horrorbilly
Inlägg: 123
Blev medlem: sön nov 18, 2012 4:55 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Horrorbilly »

Vi var inne på att spela "bad guys" innan, men då jag vägrar röra en Ak(47,74 etc) blev det lite svårt.
Det vi var inne på var att köra ett inspirerat gear i första hand, om man skulle iväg på större spel blir det att köra svenskt och då införskaffa Ak5/G3.
Men hur hårda kan arr. vara när det kommer till utrustning?
Om jag köra med M90, men hellre kör med Ciras väst, är det accepterat?
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Gwlyddyn »

Det beror på vad för spel du åker på. Söndagsleif? Anything goes. På ett seriöst MILSIM? Aldrig.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av Marcules »

Är ju olika mellan olika arrangörer av vad jag har läst, men ciras till m90 låter lite väl far fetched. Däremot kanske du kommer undan med att ha bara din m16, ciras och en amerikansk uniform (om det är generösa gearkrav), och att köpa en uniform är ju relativt billigt.

Men vill ni verkligen blanda era m16 och ak47 så får ni börja leta om någon har använt den kombinationen. Kan tänka mig IRA kanske, men då är det gamla varianter på armalites i så fall. Men det är bara att bildgoogla.

Sen kanske det är svårt att hitta milsim som har behov av tex IRA...
-:Skogsfrisk:-

BlåMes
Inlägg: 23
Blev medlem: tis nov 27, 2012 9:49 pm

Re: Svensk inspirerat

Inlägg av BlåMes »

Fliker in en fråga här.
Hur vet man vilka som har hårda gearkrav? Väldigt sällan det faktiskt nämns något om det.
"Jag är soldat, inte rökdykare"
BlåMes om HPA

Skriv svar