Svenskt 80-tal

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Svenskt 80-tal

Inlägg av Sir DDF »

Hallå!

Hade tänkt köpa ny utrustning till sommaren när jag har jobbat lite, och skulle då vilja köra svenskt 80-tal, d.v.s. m/59, Ak4, o.s.v. Dock skulle jag först vilja rådfråga det allvetande forumet först (är rätt ny inom sporten).

Enda G3 (Ak4) som jag har hittat är http://www.taiwangun.com/en/jg100-t3-k3-jg, någon som har erfarenhet av denna? Har även bara hittat magasin på ett ställe, av King Arms, är dessa kompatibla?

Och så till den jobbigaste delen: sidearm. Eftersom jag vill vara så historiskt korrekt som möjligt, vill jag ha den pistolen som användes under den eran, vilket jag tills nyligen trodde var pistol 88, men upptäckte var pistol m/40, a.k.a. Lahti L-35, alternativt pistol m/07. Ingen av dessa har jag lyckats hitta i airsoftformat. Är det lönt att leta mer, eller måste jag använda mig av "Ja... Det var säkert någon slags överlappningsperiod...". Det var trots allt bara två år mellan ersättandet av Ak4 till införandet av Pistol 88.

Tacksam för alla råd ni kan ge mig!

Sir DDF
Inlägg: 15
Blev medlem: mån feb 17, 2014 9:50 pm

Re: Svenskt 80-tal

Inlägg av Sir DDF »

@700mb: Lugrar har jag hittat, men som sagt går jag hellre på Pistol 88 i så fall.

@Ozzy1989: Även om det inte är livsnödvändigt så har min ringa erfarenhet visat att det kan vara rätt smidigt ibland.

MikeKilo
Inlägg: 48
Blev medlem: mån sep 17, 2012 8:48 pm

Re: Svenskt 80-tal

Inlägg av MikeKilo »

Något av ett hemligt tips kan vara en p38. Köptes av krigsmakten i ganska litet antal runt krigsutbrottet av en vapenhandlare i Sthlm. Jag har inte just nu tillgång till min bibliotek så huruvida den har använts och i vilken utsträckning efter kriget är oklart men det är i vart fall möjligt.

Annars är nog tipset om en P08 inte så dumt, den största delen av tiden är det ju själva stommen och nederdelen som syns i hölstret. Annars kan du köpa en Glock och bära den mer dolt, så har du den med dig men impressionen som sådan påverkas inte, i oket finns gott om plats för några pistolmag.

Angående m/45 vet jag att stockholms vapenfabrik har tillverkat ett antal replikor av den, men då pratar vi dels en rätt rejäl drös med pesetas och dels tillgång till verkstad för att göra en hel del åt bössan för att konvertera den till en AS-45a. Men finns en vilja finns en väg. Lycka till, jag ser fram emot resultatet!
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

Skriv svar