Användare av Ak5D

thejohan
Inlägg: 18
Blev medlem: ons nov 28, 2012 8:26 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av thejohan »

AK5D används i dagsläget av Jägarförband och mekaniserad personal (besättningsmedlemmar på Strf90 , Strv122 tex)

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av Im1spetnaz »

Jag har dock inte sett någon AK5D på Strf90, dock så finns det vissa förband i flottan som använder dem, bla bordningsstyrkor osv.
Har sett MP på LG använda den också.

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av Runner »

Div. vaktförband är väl de som använder den mest? Har heller aldrig sett vagnbesättningar med David.
KJ komp har jag dock sett med Daviden, tillsammans med LGs MP

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av Im1spetnaz »

Stridsvagn på I19 har det iaf, det har jag sett. dock inte Stridsfordon iaf.

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av Im1spetnaz »

som sagt Besättning har INTE AK5D, inte till 9040 och cv90 Familjen. Inte i boden Iaf
Strv vad jag har sett har AK5D.
Senast redigerad av 1 Im1spetnaz, redigerad totalt 0 gånger.

thejohan
Inlägg: 18
Blev medlem: ons nov 28, 2012 8:26 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av thejohan »

Våra besättningsmedlemmar på Strf 90 hade AK5D, jag själv bland annat.

OllesBror
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 11, 2012 6:44 pm

Re: Användare av Ak5D

Inlägg av OllesBror »

AK5D tilldelas väldigt spretigt och utan någon som helst form av logik. Jag har sett den i händerna på personal tillhörande TACP, flygbasjägarna, stridsvagnbesättning, bataljonsstabsmedlemar, MP, bassäk, diverse vakter och så vidare.

Den tilldelas godtyckligt till höger och vänster, så vill man lira med en sån i M90 så spelar det ingen roll. Man kan ju dock kanske tänka efter lite, vilket typ HKV inte gjort, har du ett charisoftlag i svensk mundering kan ju förslagsvis sjukvårdaren eller gruppchefen köra AK5D, oavsett vad så spelar det ingen som helst roll. Det är ett ganska dåligt vapen, 7 cm kortare, mer eldavbrott, knappt ett halvt kilo lättare, ingen större skillnad vad gäller träffsäkerhet. Mindre plats att fästa grejer samt att man inte kan använda GRT. Tråkigt, men den ser lite ball ut.

Skriv svar