Svensk soldat 2013/2014

mouse
Admin
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:02 am

Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av mouse »

Någon som har möjlighet att sammanställa en lista? Jag har inte lika bra koll som jag hade 2011/2012.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

Echo01
Inlägg: 47
Blev medlem: fre mar 22, 2013 7:05 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Echo01 »

Hjälm 90
Stridsväst 2000/SV08/SV12
Krsk 94k, Krsk12
Monovar/T eller Mono12
M90F/L/ADYK/P
Skalplagg.
Känga 90/Marschkänga 08
Safariland 6004/6005

Pistol88C2 (Glock 17 gen 3)
AK5C/D
DBAL A2
TLR-1
Rödpunktsikte EHV/Aimpoint CS

Jesus
Inlägg: 69
Blev medlem: mån jun 11, 2012 5:09 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Jesus »

What Echo said, följer man det har man en bra grundlayout.

Här kommer dock ett par detaljgrejor som man kan lägga till när man fixat övrigt:
När det gäller öron respektive ögonskydd är det Peltor som gäller, Comtac II ska ersätta Comtac I, på vissa förband har de redan gjort det, på andra är det brist. Har för mig att skyddsglasögonen heter Peltor Maxim "civilt", men är inte helt hundra på det, personligen kör jag dock med ESS-Ice då Peltor immar något så förbannat för mig... Eftersom det ändå aldrig spelas airsoft utan i vart fall ögonskydd så kan det vara bra att skaffa "rätt" ;)

När vi ändå är på detaljnivå kan det tilläggas att man mer och mer börjar se privatinköpta prylar som är "förbandsspecifika", exempelvis så är olika former av softshell-jackor the shisnit på MP/Säk, jag har sett i vart fall fyra olika som användes av majoriteten av de MP som var nere på JC13. Bland annat Snugpak Sleeka, både den vanliga och Elite, och nån vändbar grön/svart, även Snugpak Sasquatch vill jag minnas. Svart mössa modell "taktisk" var det ett par patruller som hade. För att ge fler exempel så använder Flygbasjägarna, enligt bilder på deras officiella fb-sida Taigas M90-vinter, och Taigas CPA-08 är enligt bekanta kosher på 13. Säkbat. Andra insatta kan säkert fylla på med fler förband :)

Vidare börjar det bli vanligare och vanligare att byta ut det vanliga byxbältet mot någon form av riggersbälte, Snigels variant är vanligt, likaså Blackhawk.

Sidewinder-ficklampor är vanliga.

När det gäller handskar kör många med handskar av mer taktisk modell än FM:s egna, typ helsvarta Mechanixhandskar är vanligt.

Känga 90 byts med fördel ut mot Meindl Performance om man är kräsen när det gäller fötterna, verkar snarare vara regel än undantag på många förband.

Har säkert missat något, men det var de detaljprylar som enligt mig kan höja ett svenskt kit från "nästan där" till känslan av en äkta soldat! :)
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Im1spetnaz »

Jag försöker undvika så mycket kronmärkt som möjligt då det ofta inte är bra i varken kvalité eller funktion... Sedan så har jag några satanist befäl som oftast alltid påpekar något men själv inte använder kronmärkt...

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Arvid »

5.11 kängor börjar också trilla in.
Sen kunde vi hämta ut någon ny version av skyddsglasögon innan jul, man ser ut som en tvättbjörn men de e ok, bättre än de gamla iallafall.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Boogieman »

Sen finns ju den nya skyddshjälmen som iofs inte tilldelats i någon större skala.

Vidare finns det flertalet Serpahölster, men de ska tydligen inte vara kosher att använda på grund av paddelfunktionen. Istället kan man ofta se kydexhölster som alternativ.

Men som påpekats tidigare är det rätt varierande mellan enheter. Däremot tror jag att Echo1:s inlägg rätt bra sammanfattar en grund.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

hannibal
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 16, 2012 9:32 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av hannibal »

Ritokage: gäller bara visa saker, kronmärkta uniformer håller hög standard och håller bra, har dock inte prövat några kopior

Ritokage
Inlägg: 20
Blev medlem: lör dec 28, 2013 8:46 pm

Re: Svensk soldat 2013/2014

Inlägg av Ritokage »

Okej. Köpte dem så nu behöver jag bara hitta en M90 fältjacka och det som man har under som är kronmärkta för mitt kitt som måste vara färdigt 2015. Tills dess får jag köra rangers eftersom mitt första vapen blev en M4 :)

Skriv svar