Pistolhölster i fm?

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Pistolhölster i fm?

Inlägg av 700mb »

Vad skulle den enskillde soldaten tänka sig använda för hölster? Använder de flesta Bianci hölstret forfarande eller har vi bytt till safariland 6004 då jag har sett den ofta bland bilder, men det kanske är köpt privat? Sedan vilken magasinficka använder man till pistol88, är det den som följer med Bianci hölstret? Eller finns det någon alternativ som soldater använder och vilken magasinficka skulle vara mest relevant för airsoft som inte skulle sticka i ögonen om man skulle gå för en impression. :)

MartinN
Inlägg: 52
Blev medlem: tor jul 04, 2013 2:27 pm

Re: Pistolhölster i fm?

Inlägg av MartinN »

När jag var i Afghanien för ett par år sedan fick vi ut safarilanhölstret. Bianchi var helt borta. Problemet jag upplevde med safariland var att pistolen hamnade nere på låret och blockerade benfickan, (dessutom upplevde jag det jävligt opraktiskt att springa med en pistol som gungar fram och tillbaka på benet) samt att det blev jävligt varmt åt benet där plastplattan satt. Många moddade safarilandhölstret genom att korta "försänkningen" så pistolen hamnade närmare midjan. Själv så köpte jag (och många andra) ett eget formgjutet hölster som kan sättas både i midjebältet och på olika platser på stridsvästen. Typ en sådan: http://www.tacticalstore.se/se/art/tact ... or-g17.php

Magasin i valfri ledig ficka. Oftast i vanliga vänsterfickan...

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: Pistolhölster i fm?

Inlägg av Hoggie »

Eftersom P88 (Glock 17) byts ut för samtliga användare till P88C (Glock 17C) så byts även alla Bianchi ut mot Safariland 6004.
Utöver Safarilands hölster har Militärpolisen på Livgardet massa olika hölster för olika uppgifter. Vilka det är väljer jag att lämna uteslutet då jag inte vet till 100% vilka hölster det är.

700mb
Inlägg: 295
Blev medlem: fre jun 22, 2012 11:09 am

Re: Pistolhölster i fm?

Inlägg av 700mb »

Tack för svar! Skulle en sådan här ficka anses som normalt i fm? http://www.terrang.se/ProductInfo?i=SAF ... rogram=SAF
Eller har den enskillde soldaten ingen dedikerad ficka för pistolmag?

En annan fråga, har alla soldater i t.ex infanteri egen pistol?

Hoggie
Inlägg: 90
Blev medlem: fre maj 18, 2012 6:16 am

Re: Pistolhölster i fm?

Inlägg av Hoggie »

Ja, de magasinsfickorna tilldelas samtidigt som 6004an.

Jag kan bara svara för min Bat. men där har alla soldater, gruppchefer och officerare pistol. Däremot har endast officerare och psg-skyttar dem med sig när vi övar strid och de andra har den endast för bevakningstjänst. (Vakten/Högvakt motsv.)

hannibal
Inlägg: 38
Blev medlem: ons maj 16, 2012 9:32 pm

Re: Pistolhölster i fm?

Inlägg av hannibal »

den länkade pistolmag-fickan från safariland är den som gäller, har även sett den gamla bianchi-fickan, men det var ett tag sen.

Skriv svar