AK5c med "jänkar"-kit

Firefly
Inlägg: 33
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:33 pm

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Firefly »

Den här bilden?

Bild

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Stag »

Sjukligt nära! Förmodligen samma bössa, men inte samma bild då den jag såg då även den saknade toprail av någon mystisk anledning. Där hade den dock vapenlampa och pek på.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Westesson »

Den mystiska anledningen är att vissa soldater som valde att inte använda något rps tog bort railen för att dels få bort vikt och även för att kunna använda 400m siktet.

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av harlekin »

tejp på maggbrunnen? :?
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av MiqaFox »

Gissningsvis att P-mag är lite smalare och sitter sämre?
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Stag
Inlägg: 412
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:46 am

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Stag »

catachan skrev:Den mystiska anledningen är att vissa soldater som valde att inte använda något rps tog bort railen för att dels få bort vikt och även för att kunna använda 400m siktet.
Hm railen blockerar alltså 400m? Det känns ju onekligen dumt.

Tejpen sitter där pga Pmag ja, enligt en kompis som gjort utlandstjänst.
Even if it's made by LBT and you got one in AOR2, a fanny pack is still a fanny pack. Now save yourself the embarrassment of a swirly and paypal me your lunch money.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Westesson »

Japp, railen blockera funktionen att välja mellan 250 och 400m siktet.

Boogieman
Inlägg: 311
Blev medlem: mån maj 14, 2012 10:56 am

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Boogieman »

Med tanke på att stridsavstånden i Affe ligger på 400 m i snitt så är det kanske ingen dum idé. Speciellt som stridsavstånd över 200 m med RP är halvjobbigt. Däremot kan man fråga sig vem geniet som satte railen där var...
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Arvid
Inlägg: 58
Blev medlem: lör aug 11, 2012 5:07 pm

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av Arvid »

Dock så är det ju så att på stridsavstånd uppimot 400 m så använder man hellre Ksp 90/58 tungksp psg90 liknande. Kan tänka mig att de som tillhör den "gamla" skola och är vana vid kornsikte. Blir ju tråkigt den dagen någon hoppar upp på 15-50m , då är man ganska tacksam att man har det. Det funkar bra upp till 200m och med förstoringssatsen så blir det relativt lätt.

OllesBror
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 11, 2012 6:44 pm

Re: AK5c med "jänkar"-kit

Inlägg av OllesBror »

Det kan vi alla tacka FMV för. Därutöver är Aimpointen på tok för stor för AK5C, det har hänt mig och ett flertal andra att hylsorna har studsat på siktet och åkt tillbaks in i bössan. Jag kan vid tillfälle publicera bild på ett rödpunktsikte med mängder av små hack i sig. Sen att man inte kan använda kornsiktet när rödpunkten är på, det är ju ytterligare en nackdel. Dock finns det ju någon sorts "rail" med korn ovanpå rödpunkten, men då måste man sikta minst 1 dm över målet, således är det bara användbart på extremt korta stridsavstånd.

För övrigt så har man ju märkt att stridsavstånden i Affe blir lite längre än vanligt, och då är det ju exceptionellt korkat att slänga på samma Aimpointsikte, utan förstoring på både Ksp 58B2, Ksp 90B och AK5C. Det enda sanna "skarpskyttevapnet" är en AK5C med en extra sats för förstoring, vilket krypskyttarnas "spotter" har. Övriga skytteförband får nöja sig med Psg 90.

Kontentan: Aimpointen är överflödig och kass. Hade jag varit i skarp situation, då hade jag slängt rödpunkten det första jag gjorde och tryckt på ett ACOG eller motsvarande. Kan för övrigt rekommendera boken "Utvecklingen av automatkarbinen" http://www.milpress.se/Utvecklingenavau ... rbinen.htm, där listas alla prövade vapentillbehör.

Det är dock intressant, att rödpunktsiktet är den första persedeln som köptes in specifikt till hemvärnet, det var som av en tillfällighet som övriga FM fick lägga beslag på den.

Skriv svar