SSG/SIG - SOG

Löjtnant
Inlägg: 57
Blev medlem: sön jul 15, 2012 1:39 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Löjtnant »

För det första så har de svenska "hemliga" enheterna den vanliga utrustningen. Det som skulle skilja är väl isåfall att de sällan har några märken på deras uniform.

För det andra så hade ansiktena varit suddade om det varit "hemliga" indentiteter. Men nu är det troligtvis, som någon tidigare nämt, en soldat med lite avböjande utrustning. Det är Försvarsmakten som lagt upp bilden från början, vilket innebär att det finns ett medkännande av de som syns på bilden.
Occurrit militibus fatum

Grim
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 17, 2012 9:50 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Grim »

Helt sant. Jag påpekade bara att om man lägger upp egna bilder så bör man göra de. Samtidigt så har jag varit med om att bilder kommer upp i tidningar och mil.se utan individens godkännande ;) Sen ang bilder överlag så brukar folk fastställa att de "måste" vara special förband bara för att dom bär avikande eller inte känner igen utrustningen.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Löjtnant
Inlägg: 57
Blev medlem: sön jul 15, 2012 1:39 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Löjtnant »

Kanske därför helt vanliga skyttesoldater väljer att göra det ;)
Occurrit militibus fatum

Opus
Inlägg: 127
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:04 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Opus »

Finns ganska många bilder på svenskar som inte har "vanlig utrustning" på sig, utan att dem tillhör något specialförband. Även målade bössor...
Sen på dem flesta bilder jag har på operatörer ur SOG så har dem ganska mycket mer och ovanligare utrustning än den normale soldaten. Så lite Tier1 är dem allt.... :P
EH5 | TF Platypus

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Runner »

Inte i vardagens Afghanistan. Hur förklarar ni Comp M2 siktet då? :geek:

Opus
Inlägg: 127
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:04 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Opus »

Nä självklart tränar dem med en utrustning och kör en annan i A-stan ! :P Make sense ! För mig är inte en Blackhawk PC "tier1style"....bara annorlunda emot den normala utrustningen.
Numera kör ju tydligen SOG med multicam också...

Var ju inte så längesedan någon la upp en annan bild på ett Comp M2 som inte var SOG. Ett annat aimpoint känns väl inte så jätterevolutionerande eller ? Finns det i systemet så går det väl att få tag på, på något sätt.
Sett en HV kille i FJS väst i en tidning....är han SOG tro ? :P

Säger inte att du inte har rätt, men utgår man bara från bilden så ser jag inte något direkt samband.
Förklara varför man vill köra AK5 när C8 eller G36 finns ?
EH5 | TF Platypus

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Bloodneed »

Som svar på ovan: ak5 lär ju vara det vapen man övat med mest och kan darför tro att om valmöjlighet finns gissa på att set är darför man väljer det (även om mitt val skulle bli g36 eller c8) :)
CTR EP3 Championship White, nuff said

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Runner »

Varför sticka ut i onödan? Vi har tusentals veteraner som har använt Ak5an i skarp tjänst och den har fungerat utmärkt. Inte perfekt, men utmärkt.
Vi är inte som Amerikanarna där alla som har nån connection till SF måste ha all special special utrustning

Opus
Inlägg: 127
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:04 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Opus »

Haha ja jag menade ju självklart inte att den aldrig används.
Precis som att det säkert är någon blådåre som använt stridsväst 2000...någon gång....provat, 1 gång ! :P

Sen har jag övat mest med stridsgördel 304, men skulle aldrig använda skiten haha...just sayin !

Runner: Absolut, men jag hänger inte själv med SOG så kan ju inte säga något med säkerhet. Men dem jag såg när jag låg på K3 eller dem bilder som glider runt på olika forum, så har jag inte sett många AK5 och fått uppfattningen att C8 eller G36an är mer omtyckt. Att det fungerar är ju helt klart. Sen om en SOG operatör nöjer sig med utmärkt istället för perfekt, så kanske hans kamrater borde vara oroliga !?

Sticka ut i onödan ? Vart sticker man ut i onödan om man har en BHI LPCH istället för en stridsväst 2000 ? :) Typ gjord av samma thaipojke med 3 fingrar...
EH5 | TF Platypus

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: SSG/SIG - SOG

Inlägg av Runner »

G36an är inte perfekt. Även jag har haft den i tjänsten, och den är absolut inte perfekt.
C8 lekte vi lite med i lumpen och den låste sig två gånger trots att den var helt nydragen och väl inoljad.

Jag kan inte posta bilder på SOGen från Affe då de inte tyckte om att bli fotade när de övade inbrytning på CNL i sv08 och Ak5.

Det finns en chans att killen på bilden är från SFSU (support unit) som är en pluton stridande soldater som stödjer SF ifall detta behövs.


P.S Sv2000 används inte i Affe längre

Skriv svar