Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av Bloodneed »

Jag förstår problematiken och sanningen har börjat sjunka in lite

-jag kommer aldrig att få tag på "heatsheilden" till granattilsatsen .

men borde det inte i teorin vara relativt enkelt att tillverka en sådan själv? vill minnas att det fanns någon på ass som tillverkat en egen som såg väldigt bra ut! -om så är fallet har denne någon lust att dela med sig av mått,ritningar och den kunskap denne har om bygget?

om det mot förmodan finns något lagligt sätt att anskaffa sig just heatsheild delen, var kan jag då göra det? är det någon idee att kontakta Fmv (bör det bli förmodar jag) och säga hej ..jag håller på med "typ" paintball och skulle vilja köpa en kaserad heatsheild till ak5 för att sätta guldkant på min hobby? ..gissar att svaret dock blir ett blankt nej

snälla svensko-filer hjälp mig att nå nirvana :lol:

vill förtydliga att detta inte är en köpesannons då jag vet var sådana ska ligga på forumet
CTR EP3 Championship White, nuff said

Im1spetnaz
Inlägg: 35
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:34 pm

Re: Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av Im1spetnaz »

Minns jag rätt så var det nog Xeno-Morpheus som byggde en sådan till den gamla FNC varianten, kan inte svära på det, men nån bör ju kanske ha ritningar eller mått på den iaf.

Sedan så tror jag det är skillnad på AK5C och AK5A varianten, vill inte svära på det men tror det är nånting i monteringen.

xeno-morpheus
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:42 am

Re: Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av xeno-morpheus »

Bild

Jag byggde denna för länge sen :-) Kan det vara den?

Baserad på en Star FNC.

Kommer inte ihåg några mått och har inte kvar nån ritning.

Det jag gjorde var ordentlig research. Gräv fram måtten på en RS AK5 (alla mått!). Jämför bilder på AK5 och AK5 GRT. Höfta fram mått och gör en kopia på en kartongbit. Vik kartongbiten över vapnet... typ såhär:

Bild

Ta sen kartongbiten och rita in det på ett stycke metallbit som är lämpligt stor. Klipp eller såga :-D

Studera bilder för värmeskölden och mät ut vettiga mått för lufthålen. BORRA!

Jag letade sen upp en vetting träbit som jag filade på för att få lämplig böjning för metallen. Böjde sedan metallen över den.

Infästningen i bössan kan ske på olika sätt. Jag valde att använda ett railhandskydd för FNC som grund och fästa metallen i den via verktygshållarclips. Går att förstärka med eltejp undertill. Höll faktiskt rätt bra! :-)

Bild
Kapade bort railsen på sidorna för att bättre få fast värmeskölden.



Lycka till!

13 juli 2013, 16:32:

Mina nakna fötter bjussar jag på ;-)

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av Bloodneed »

Nuså!! Där fick jag den sista tändningen jag behövde för attt försöka mig på ett eget bygge ;D ska se vad jag kan göra (blir nog till att ta hjälp av en bekant som är prototyp-designer) .
CTR EP3 Championship White, nuff said

xeno-morpheus
Inlägg: 20
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:42 am

Re: Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av xeno-morpheus »

Kul!

Lycka till som sagt. Posta gärna bilder på ditt projekt så det kan sporra fler att bygga grejer! :D

Bloodneed
Inlägg: 747
Blev medlem: lör maj 26, 2012 6:15 pm

Re: Heatsheild ak5, hur får jag tag på en sådan?

Inlägg av Bloodneed »

will do :) !!
CTR EP3 Championship White, nuff said

Skriv svar