Svensk Sjukvårdare

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av Runner »

Då vi talade om patrull så utgick jag ifrån att folk förstod att det var på stridsutrustningen jag menade...

MiRV
Inlägg: 7
Blev medlem: tis maj 22, 2012 7:47 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av MiRV »

Mitt misstag. Men för att klargöra, stridsutrustning innebär även din stridspackning och det är där de flesta har all extra sjukvårdsutrustning, möjligvist förutom någon extra CAT på stridsvästen.
My Heart knows only Virtue, My Blade defends the Helpless, My Might upholds the Weak, My Words speak only Truth, My Wrath undoes the Wicked

Runner
Inlägg: 127
Blev medlem: lör maj 19, 2012 9:42 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av Runner »

Det har jag aldrig hört talas om. Hur ska soldaterna då kunna kunna ta hand om sig själva om de blir skadade eller om en kamrat hjälper till?

Inget förband jag känner till gör så och jag träffade representanter från de flesta regementen på mina sjvkurser

OllesBror
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 11, 2012 6:44 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av OllesBror »

Alltså, uniform och stridsutrustning är U2, enbart uniform är U1 och uniform, stridsutrustning och stridspackning är U3, det är de utrustningsgrader jag är van vid.

De förband jag sett och verkat vid så har gemene basselasse sitt första förband, och några C-A-T® på sin väst. Stridssjukvårdaren har vad som krävs för att ta hand om de flesta traumafall fram tills att CASEVAC eller MEDEVAC genomförs. Och de grejerna han har ingår i stridsutrustningen (U2). Sen kan man ju ha med sig mer mög i U3 om man nu känner för det. Jag har personligen lite extra första förband, brännskadeförband, kirurgtejp, snabbförband och övrigt gryll i min stripack.

Angående första förband 4, så är det sjukt bra, nästan lite för bra. Därför gillar jag att arbeta med det gamla, eftersom det är så simpelt och går att använda till så mycket. Och gemene basselasse ska inte ha det, känns väldigt överflödigt nu när man skapat en ny befattning på gruppnivå med hög kompetens.

Det nya utrustningskortet är ju knappt så US (utlandsstyrkan) eller strategisk reserv får ut. Eller så är det så att logistiken är sämst här uppe i norr.

redde
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 30, 2013 8:32 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av redde »

Det som finns uppstyrd som det ska vara egentligen på enskild soldat:
- 2 TQ (CAT)
- 2 Först förband 4
- 1 skyddpaket (plåster mm)

vid skarp insats
1 "Klubba" Fentanyl 800 mg
1 Blodstillande förband (Combat gauze alt Celox)

Som sagt tidigare finns det ingen faställd sjv utr än så länge på CLS nivå. men lutar å snigels rygga.

Däremot finns denna på m-nr och tilldeles vissa:
http://www.highspeedgear.com/hsgi/eod-p ... 2EOD0.html

Det sverige bygger sitt på finns här att läsa om man är intresserad:
http://www.naemt.org/education/TCCC/gui ... culum.aspx

OllesBror
Inlägg: 44
Blev medlem: lör aug 11, 2012 6:44 pm

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av OllesBror »

Den benplattan ser lite ut som den vissa typer på sjukvårdsskolan på I19 springer runt med. Även typerna i strategiska reserven.

corpsman
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 19, 2012 7:22 am

Re: Svensk Sjukvårdare

Inlägg av corpsman »

Yepp det stämmer att i19 andvänder dessa,har även sett dessa sjv benplattor på AJB för ett par år sen.
Var själv ägare till en sådan sjv benplatta.

Skriv svar